Les styles d'apprentissage dans les manuels scolaires de français en Finlande
Tutkielma keskittyy oppimistyylien merkitykseen suomalaisille suunnatuissa ranskan alakoulun oppikirjoissa.
Kiinnostukseni oppimistyylejä kohtaan heräsi opettajakoulutuksen aikana, jolloin painotettiin paljon oppilaiden
yksilöllisyyttä ja yksilöllistä tapaa oppia ja omaksua asioita. Tämän perusteella kiinnostuin tutkimaan sitä, miten
hyvin oppikirjat ottavat erilaiset oppijat huomioon. Aihetta oli helpoin lähteä tarkastelemaan eri oppimistyylien
kautta.
Ensimmäisessä osassa avataan oppimistyylin käsitettä eri teorioiden avulla. Käsite ei ole yksiselitteinen ja siihen on
olemassa monta eri näkökulmaa. Työssä keskitytään erityisesti oppimistyyleihin, jotka on määritelty
aistihavaintojen kautta. Lisäksi tarkastellaan teoriapohjalta sitä, miten oppimistyylit on yleensä otettu huomioon
oppimateriaaleissa ja niiden suunnittelussa. Pyrkimyksenä on myös selvittää hieman sitä, miten luotettava käsite
oppimistyyli on. Onko sillä ylipäätään merkitystä, tietävätkö opettajat oppilaidensa oppimistyylit vai riittääkö
pelkkä pyrkimys monipuoliseen ja erilaisia oppilaita tasapuolisesti tukevaan opetukseen? Entä mitä hyötyä eri
aistikanavia ja erilaisia oppimistyylejä tukevasta opetuksesta mahdollisesti on?
Toisessa osassa tarkastellaan kolmen eri kirjasarjan oppikirjoja. Koska tutkimuksen kohteena ovat erityisesti
oppikirjojen tarjoamat tehtävät suomalaisissa kouluissa, tarkemman tarkastelun kohteeksi valittiin näistä kolmesta
kirjasarjasta yhteensä kuusi alakoulun oppi- ja harjoituskirjaa: Alex ja Zoé ja kumppanit harjoituskirja ja sanasto 1-
3, Petite Chouette sekä Tous ensemble 1-2. Tutkimuskohteiksi valikoituivat alakoulun oppikirjat, sillä tässä
ikävaiheessa oppilas alkaa rakentaa kuvaa kielenoppimisesta sekä itsestään vieraankielen oppijana. Koska oppilaan
omaa oppimistyyliä tukevalla opetuksella katsotaan olevan positiivinen vaikutus yksilön oppimiseen ja tätä kautta
siihen, millaisen kuvan hän oppiaineesta muodostaa, on tärkeää selvittää, miten hyvin oppikirjat vastaavat erilaisten
oppijoiden tarpeisiin. Oppimistyylit jaetaan kuuten kategoriaan: visuaaliset tehtävät, auditiiviset tehtävät,
kinesteettiset tehtävät, taktiiliset tehtävät, yksilötehtävät sekä ryhmätehtävät. Kussakin kategoriassa tuodaan esille
esimerkkitehtäviä kustakin kirjasarjasta ja kiinnitetään huomiota siihen, kuinka paljon ja kuinka monipuolisia
tehtäviä kirjasarjat tarjoavat erityyppisille oppijoille.
Tutkimustuloksista selviää kinesteettisiä ja taktiilisa oppijoita tukevia tehtäviä olevan selvästi muita oppimistyylejä
tukevia tehtäviä vähemmän. Niiden tukeminen olisi kuitenkin tärkeää etenkin alakouluissa, jolloin oppilaat vielä
suurimmaksi osaksi tarvitsevat kinesteettisiä ja taktiilisa aktiviteettejä. Myös kirjasarjojen välillä on eroavaisuuksia,
ja on otettava esimerkiksi huomioon, että Alex ja Zoé ja kumppanit on suunniteltu täydentämään sarjan
ranskalaisen version Cahier d’activitéta ottamalla nimenomaan suomalaiset oppilaat huomioon. Tästä voi ainakin
osittain johtua sarjan tehtävien osittainen yksipuolisuus. Kuitenkin, kuten tutkimuksesta selviää, tärkeintä on
oppilaiden monipuolinen tukeminen, jotta he saavat onnistumisen kokemuksia ja pystyvät kehittämään itseään.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29533]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Les styles d’apprentissage dans les manuels scolaires J’aime 1 et Voilà ! 1 : Étude comparative
Tolvanen, Nina (2018)Tutkielma tarkastelee aistihavainnoittain kategorisoituja oppimistyylejä suomalaisille suunnatuissa ranskan kielen yläkoulun ja lukion oppikirjoissa Voilà ! 1 Exercices (2007) ja J’aime 1 (2015). Lisäksi tutkielma tarkastelee ... -
La prononciation du français dans les séries de manuels scolaires Escalier et J'aime
Järvinen, Asta (2017)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko ääntämisen opetuksella sijaa suomalaisissa ranskan kielen oppikirjoissa. Syksyllä 2016 käyttöön otetut lukion opetussuunnitelman perusteet korostavat viestinnällisyyttä vieraiden ... -
L’apprentissage de vocabulaire du français chez de jeunes enfants finnophones de 7 à 10 ans
Kalaja, Sohvi (2018)Vieraiden kielten opiskelun aloittamisen siirryttyä toiselle luokalle vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman uudistuksessa aiheutti tarpeen tutkia nuorten lasten vieraiden kielen oppimista. Työn tavoitteena oli ... -
Les changements de l'enseignement de la grammaire français en Finlande à travers l'étude de deux manuels publiés en 1910 et en 2018
Kangas, Sanni (2020)Tämän kyseisen tutkimuksen aiheena on ranskan kielen opetuksen muutokset kieliopin opetuksessa Suomessa vuosien 1910–2018 välisenä aikana kahden oppikirjan välillä. Aineistona käytän kahta ranskan kielen oppikirjaa, jotka ... -
La prise en compte du programme national d’enseignement dans des manuels scolaires finlandais de français de l’enseignement primaire
Kuhna, Roosa (2019)Tutkielman tavoitteena oli selvittää, noudattavatko suomalaiset ranskan kielen oppikirjat opetussuunnitelmaa ja miten oppikirjat ovat muuttuneet opetussuunnitelmauudistuksen myötä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ...