Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKiviniemi, Anne-Laure
dc.contributor.authorJoenväärä, Helmi
dc.date.accessioned2022-05-24T07:15:48Z
dc.date.available2022-05-24T07:15:48Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81243
dc.description.abstractTämän kandidaatin tutkielman aiheena on lukiolaisten sosiaalisen median käyttö ranskan kielen opiskelussa. Sosiaalinen media on kasvattanut suosiotaan viimeisen vuosikymmenen aikana etenkin nuorten parissa, ja uusia alustoja ja sovelluksia kehitetään koko ajan. Sosiaalisen median käyttöä ranskan kielen oppimisessa ei ole tutkittu Suomessa aiemmin, minkä vuoksi tutkimuksen tarkoitus oli ensisijaisesti saada alustavaa tietoa tästä ilmiöstä. Tutkimus sijoittuu informaalin oppimisen kentälle, sillä oletuksena on, että sosiaalisen median käyttö ranskan kielen oppimisessa on vapaaehtoista ja tapahtuu opiskelijoiden vapaa-ajalla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää käyttävätkö lukiolaiset sosiaalista mediaa ranskan kielen oppimisessa, ja mitä alustoja he käyttävät. Tämän lisäksi halusimme selvittää, onko yksilön ulkopuolisilla tekijöillä, opettaja, oppikirja ja ystävät, vaikutusta sosiaalisen median käyttöön. Lopuksi halusimme tietää, ovatko lukiolaiset oppineet jotain ranskan kielestä tai ranskalaisesta kulttuurista sosiaalisen median avulla. Tutkimuksen korpus on lukiolaisille tehty sähköinen kysely, johon vastasi 15 lukiolaista kolmesta eri ryhmästä. Kyselyssä oli 8 kyllä/ei kysymystä, joiden lisäksi osassa kysymyksissä oli tarkentava lisäkysymys. Osallistujat olivat lukion toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoita, ja he olivat opiskelleet ranskaa vähintään 1,5 vuotta kyselyä tehtäessä. Analysoimme kyselyn vastauksia laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että suurin osa lukiolaisista käyttää sosiaalista mediaa ranskan kielen oppimisessa. He käyttävät neljää eri sosiaalisen median alustaa. Ulkoisten tekijöiden vaikutus sosiaalisen median käyttöön oli merkittävä ainoastaan opettajan osalta. Lukiolaiset toivoivat opettajan antavan vinkkejä sosiaalisen median hyödyntämisestä ranskan kielen opiskelussa. Lukiolaiset olivat oppineet monia erilaisia asioita ranskan kielestä ja ranskankielisten maiden kulttuurista sosiaalisen median avulla.fi
dc.format.extent35
dc.language.isofr
dc.subject.otherréseaux sociaux
dc.subject.otherapprentissage des langues
dc.subject.otherapprentissage informel
dc.subject.othermotivation
dc.subject.otherlangue française
dc.title"Käytän TikTokia korjatakseni kielioppivirheitäni" : les réseaux sociaux comme outil dans l'apprentissage du français
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205242873
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRomaaninen filologiafi
dc.contributor.oppiaineRomance Philologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi307
dc.subject.ysoranskan kieli
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoinformaali oppiminen
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysososiaalinen media


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot