University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

L’apprentissage de vocabulaire du français chez de jeunes enfants finnophones de 7 à 10 ans

Thumbnail
View/Open
1.0Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kalaja, Sohvi
Date
2018
Discipline
Romaaninen filologiaRomance Philology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Vieraiden kielten opiskelun aloittamisen siirryttyä toiselle luokalle vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman uudistuksessa aiheutti tarpeen tutkia nuorten lasten vieraiden kielen oppimista. Työn tavoitteena oli tutkia 7-10 vuotiaiden lasten ranskan kielen sanaston oppimista: millä keinoilla lapset oppivat parhaiten. Tutkimus toteutettiin Normaalikoulun alakoulussa Jyväskylässä lukuvuosien 2016–2017 sekä 2017–2018 aikana. Tutkimuksen kohteena toimi kaksi ranskan kielen kerhon ryhmää, joita opetin itse, toista koko lukuvuoden 2016–2017 ajan, toista syyslukukauden 2017. Kerhot kokoontuivat kerran viikossa varsinaisen opetuksen jälkeen ja olivat vapaaehtoisia oppilaille. Tutkimus tehtiin observoimalla oppilaiden kehitystä ja sanaston muistamista sekä luokkatilanteissa että jälkeenpäin oppilaiden vihkoista. Kerhon opettaminen itse mahdollisti erilaisten opetuskokeilujen käyttämisen. Tulokset osoittivat toiminnallisten ja multimodaalisuutta hyväksikäyttävien aktiviteettien edistävän parhaiten sanaston oppimista. Leikillisyys, pelillisyys, musikaalisuus ja visuaalisuus oppimistilanteessa paransivat sekä lähimuistin että pitkäkestoisen muistin oppimista. Myös vertailu muihin kieliin havaittiin helpottavaksi tekijäksi sanan muistamisen kannalta silloin kun ranskankielinen sana muistutti vastaavaa sanaa jossain muussa kielessä. Kuitenkin jos ranskankielinen sana muistutti sanaa muussa kielessä jonka merkitys oli eri, vertailulla oli negatiivisia vaikutuksia muistamiseen, sillä lasten oli helppo yhdistää sana väärään käännökseen. Perinteisemmät tavat opettaa sanastoa kuten pelkkä kääntäminen ranskasta suomeen tuottivat heikompia tuloksia sanojen muistamisessa. Tulokset osoittavat lasten tarpeen vaihtelevalle ja multimodaaliselle opetukselle, joka tarkoittaa sitä, että opettajien pitää etsiä materiaalia muualta kuin oppikirjoista, tai että oppikirjoja täytyy kehittää nykyaikaisemmiksi ja paremmin nuoremmille lapsille sopiviksi. ...
Keywords
kielten opetus sanaston oppiminen enseignement précoce FLE vocabulaire opetuskokeilut alakoulu oppiminen sanastot opetus ranskan kieli
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810034302

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4029]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Les styles d'apprentissage dans les manuels scolaires de français en Finlande 

    Ripatti, Heidi (2013)
    Tutkielma keskittyy oppimistyylien merkitykseen suomalaisille suunnatuissa ranskan alakoulun oppikirjoissa. Kiinnostukseni oppimistyylejä kohtaan heräsi opettajakoulutuksen aikana, jolloin painotettiin paljon oppilaiden ...
  • Analyse d’un roman simplifié pour l’enseignement du français langue étrangère : l’exemple du Naïf aux quarante enfants de Paul Guth 

    Kinnunen, Kati (2011)
    Monet meistä haluaisivat lukea vieraskielistä kirjallisuutta, joka on kirjoitettu alkuperäisellä kielellä. Riittämätön kielitaito on kuitenkin usein esteenä lukukokemuksen toteutumiselle. Kirjasarja Facile à lire on tehnyt ...
  • La participation active des enfants dans l'enseignement précoce du français du manuel "Vas-y !" 

    Välkki, Iida (2020)
    Tutkimus käsittelee varhennettua ranskankielen opettamista toiminnallisten tehtävien (les activités participatives) avulla. Tutkimuksen teoriapohjana käsitellään varhaista kielenopettamista (l’enseignement précoce) pääosin ...
  • L’enseignement du français parlé dans la série Escalier pour les finnophones 

    Peltola, Silja (2019)
    Tutkimus käsittelee ranskan puhekielen opetusta lukiolaisille suunnatussa suomalaisessa Sanomapro:n oppikirjasar-jassa Escalier. Tavoitteenamme oli selvittää, löytyykö kirjasarjan oppikirjoista puhekieltä, onko siihen ...
  • De de à ça : enseigner la grammaire française aux finnophones 

    Kalmbach, Jean-Michel (University of Jyväskylä, 2005)
      
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre