"Käytän TikTokia korjatakseni kielioppivirheitäni" : les réseaux sociaux comme outil dans l'apprentissage du français

Abstract
Tämän kandidaatin tutkielman aiheena on lukiolaisten sosiaalisen median käyttö ranskan kielen opiskelussa. Sosiaalinen media on kasvattanut suosiotaan viimeisen vuosikymmenen aikana etenkin nuorten parissa, ja uusia alustoja ja sovelluksia kehitetään koko ajan. Sosiaalisen median käyttöä ranskan kielen oppimisessa ei ole tutkittu Suomessa aiemmin, minkä vuoksi tutkimuksen tarkoitus oli ensisijaisesti saada alustavaa tietoa tästä ilmiöstä. Tutkimus sijoittuu informaalin oppimisen kentälle, sillä oletuksena on, että sosiaalisen median käyttö ranskan kielen oppimisessa on vapaaehtoista ja tapahtuu opiskelijoiden vapaa-ajalla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää käyttävätkö lukiolaiset sosiaalista mediaa ranskan kielen oppimisessa, ja mitä alustoja he käyttävät. Tämän lisäksi halusimme selvittää, onko yksilön ulkopuolisilla tekijöillä, opettaja, oppikirja ja ystävät, vaikutusta sosiaalisen median käyttöön. Lopuksi halusimme tietää, ovatko lukiolaiset oppineet jotain ranskan kielestä tai ranskalaisesta kulttuurista sosiaalisen median avulla. Tutkimuksen korpus on lukiolaisille tehty sähköinen kysely, johon vastasi 15 lukiolaista kolmesta eri ryhmästä. Kyselyssä oli 8 kyllä/ei kysymystä, joiden lisäksi osassa kysymyksissä oli tarkentava lisäkysymys. Osallistujat olivat lukion toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoita, ja he olivat opiskelleet ranskaa vähintään 1,5 vuotta kyselyä tehtäessä. Analysoimme kyselyn vastauksia laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että suurin osa lukiolaisista käyttää sosiaalista mediaa ranskan kielen oppimisessa. He käyttävät neljää eri sosiaalisen median alustaa. Ulkoisten tekijöiden vaikutus sosiaalisen median käyttöön oli merkittävä ainoastaan opettajan osalta. Lukiolaiset toivoivat opettajan antavan vinkkejä sosiaalisen median hyödyntämisestä ranskan kielen opiskelussa. Lukiolaiset olivat oppineet monia erilaisia asioita ranskan kielestä ja ranskankielisten maiden kulttuurista sosiaalisen median avulla.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205242873Käytä tätä linkitykseen.
Language
French
License
In CopyrightOpen Access

Share