Informellt lärande av svenska och engelska : lärarnas perspektiv
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien näkökulmia ruotsin ja englannin informaaliin oppimiseen. Tutkimuksen avulla pyrin vastaamaan seuraaviin kysymyksiin: 1. Mitä käsityksiä opettajilla on informaalista oppimisesta? 2. Minkälainen ero on englannin ja ruotsin informaalin oppimisen välillä? ja 3. Mikä on opettajan rooli oppilaiden informaalissa oppimisessa? Tutkimukseni teoreettinen viitekehys koostuu informaalin oppimisen määrittelystä, informaalien kontekstien ja tutkimustulosten esittelystä. Lisäksi käsittelen englannin ja ruotsin välisiä eroja sekä motivaation ja asenteiden vaikutusta. Esitän myös tutkijoiden näkemyksiä opettajan roolista. Aineistoa varten haastattelin neljää ruotsin ja/tai englannin opettajaa, jotka opettavat yläkoulussa ja/tai lukiossa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja, ja analysoin ne käyttämällä laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat tunnistavat ilmiön ja pitävät informaalia oppimista tärkeänä sekä tunnistavat informaaleja konteksteja. Opettajat tunnistivat englannin dominoivan roolin ja uskovat sen vaikuttavan englannille altistumisen määrään ja oppilaiden kielitaitoon. Ruotsin informaali oppiminen vaatii oppilailta enemmän aloitteellisuutta. Negatiiviset asenteet ruotsia kohtaan saattoivat vähentää informaalin oppimisen määrää. Informaali oppiminen tulee esille luokassa eri tilanteissa. Opettajan rooli voi olla edistää informaalia oppimista eri tavoilla, eriyttää, motivoida tai olla vaikuttamatta siihen. Resurssien nähtiin vaikuttavan informaalin oppimisen edistämiseen. Oppimateriaaleissa on opettajien mielestä melko vähän informaalia oppimista tukevia tehtäviä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Studerandes åsikter om den obligatoriska språkpraktiken i svenska språket
Lång, Minna (2017)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli ottaa selvää, mitä mieltä ruotsin opiskelijat ovat kieliharjoittelusta, joka on pakollinen osa ruotsin aineopintoja. Tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä seikat vaikuttavat kieliharjoittelutavan ... -
Från slutbedömningskriterier till betyg : lärarnas erfarenheter och utmaningar när det gäller slutbedömning i B1-svenska
Sorajoki, Elisa (2020)Tutkielmassani selvitän opettajien kokemuksia B1-ruotsin päättöarvioinnista uuden opetussuunnitelman mukaan. Keskityn tutkimaan opettajien näkemyksiä päättöarviointikriteereistä, tavoista arvioida oppilaan osaamista ... -
L’apprentissage de la langue française hors de la classe : qu’est-ce qui motive les étudiants à utiliser le français à la maison ?
Koivisto, Kerttu (2020)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ovatko ranskaa opiskelevat opiskelijat motivoituneita käyttämään opiskelemaansa kieltä vapaa-ajallaan. Kielen oppimisessa oma-aloitteinen kielen harjoittelu on keskeisessä roolissa. ... -
Sjukskötarstuderandes erfarenheter av tvåspråkighet under praktikperioder och uppfattningar om svenskstudier i yrkeshögskolan
Järvelä, Johanna (2015)Tutkimus keskittyy suomenkielisiin sairaan- ja terveydenhoito-opiskelijoihin, jotka opiskelevat Centria-ammattikorkeakoulussa Kokkolassa ja joiden koulutus käsittää usein harjoittelujaksoja kaksikielisissä työympäristöissä. ... -
"Käytän TikTokia korjatakseni kielioppivirheitäni" : les réseaux sociaux comme outil dans l'apprentissage du français
Joenväärä, Helmi (2022)Tämän kandidaatin tutkielman aiheena on lukiolaisten sosiaalisen median käyttö ranskan kielen opiskelussa. Sosiaalinen media on kasvattanut suosiotaan viimeisen vuosikymmenen aikana etenkin nuorten parissa, ja uusia alustoja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.