Matemaattisten taitojen ja sukupuolen yhteys oppilaan koulu-uupumukseen
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Koulu-uupumus on lasten ja nuorten keskuudessa lisääntyvä ilmiö ja sillä voi olla merkittäviä seurauksia oppilaan tulevaisuudelle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa matemaattisen taitotason ja sukupuolen yhteydestä oppilaan kokemaan koulu-uupumukseen. Lisäksi selvitettiin, onko näillä tekijöillä yhdysvaikutusta koulu-uupumukseen.
Tutkimuksen aineisto on osa Alkuportaat- tutkimusta ja se on kerätty kouluissa tehtävillä ryhmätestauksilla kuudennen luokan oppilailta (N = 1825) vuonna 2013. Tutkimuksessa vertailtiin sukupuolten sekä eri matemaattisen taitotason omaavien oppilaiden koulu-uupumusta. Analyysit toteutettiin monimuuttujaisella varianssianalyysillä. Koulu-uupumusta mitattiin kahden eri osa-alueen, emotionaalisen väsymyksen sekä koulua kohtaan koetun kyynisyyden avulla. Matemaattista osaamista mitattiin aritmeettisten taitojen testillä.
Tulosten mukaan matemaattisilta taidoiltaan heikot oppilaat olivat emotionaalisesti väsyneempiä kuin keskitasoiset tai hyvät taidot omaavat oppilaat. Myös kyynisyys oli korkeampaa heikoilla oppilailla verrattuna matemaattisilta taidoiltaan hyviin oppilaisiin. Pojat raportoivat korkeampaa kyynisyyttä ja tytöt korkeampaa emotionaalista väsymystä. Sukupuolella ja matemaattisilla taidoilla ei kuitenkaan ollut yhdysvaikutusta koettuun koulu-uupumukseen. Tutkimus osoittaa, kuinka koulu-uupumusta on havaittavissa jo alakouluikäisillä. Tulosten myötä saatiin tietoa matemaattisesta taitotasosta sekä sukupuolesta koulu-uupumuksen taustatekijänä, mikä edesauttaa varhaista puuttumista koulu-uupumukseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lukiolaisten tavoiteorientaatioiden ja itsetunnon yhteys koulu-uupumukseen
Kortela, Laura (2019)Koulu-uupumus on vakava ongelma, josta kärsii noin 10 prosenttia nuorista. Tässä tutkimuksessa selvitin lukiolaisten tavoiteorientaatioiden yhteyttä koulu-uupumukseen sekä sitä, suojaako hyvä itsetunto mahdollisesti ... -
Peruskoulun aikaisen erityisopetustaustan sekä koulumenestyksen yhteydet opintojen keskeyttämiseen ja koulu-uupumukseen ammatillisessa koulutuksessa
Mansikkamäki, Laura (2013)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää ensimmäistä vuottaan ammatillisessa koulu-tuksessa opiskelevien nuorten opintojen keskeyttämiseen sekä koulu-uupumukseen joh-taneita tekijöitä. Tarkastelun kohteena olivat erityisesti ... -
Lukiolaisten stressi ja koulu-uupumus : fyysisen aktiivisuuden yhteydet opinnoista koettuun stressiin ja koulu-uupumukseen
Ruotsalainen, Simo (2022)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lukiolaisten fyysisen aktiivisuuden, opinnoista koetun stressin ja koulu-uupumuksen määrää sekä niiden yhteyksiä sukupuolittain, vuosikursseittain ja fyysisen aktiivisuuden ... -
Kolmasluokkalaisten oppilaiden lukemistaitojen, matemaattisten taitojen ja kouluun kiinnittymisen yhteydet
Mäkivierikko, Anu (2015)Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää kolmasluokkalaisten oppilaiden lukemistaitojen, matemaattisten taitojen ja kouluun kiinnittymisen yhteyksiä. Tarkoituksena oli myös selvittää, onko oppilaiden kouluun ... -
Ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet
Malkki, Heidi (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ekaluokkalaisten kouluun sekä matematiikkaan liittyviä tunteita sekä näiden tunteiden yhteyttä varhaisiin matemaattisiin taitoihin. Lisäksi tarkasteltiin, löytyykö tuloksista ...