Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTorppa, Minna
dc.contributor.authorLiikala, Emilia
dc.contributor.authorPolojärvi, Matilda
dc.date.accessioned2022-05-23T05:13:18Z
dc.date.available2022-05-23T05:13:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81216
dc.description.abstractKoulu-uupumus on lasten ja nuorten keskuudessa lisääntyvä ilmiö ja sillä voi olla merkittäviä seurauksia oppilaan tulevaisuudelle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa matemaattisen taitotason ja sukupuolen yhteydestä oppilaan kokemaan koulu-uupumukseen. Lisäksi selvitettiin, onko näillä tekijöillä yhdysvaikutusta koulu-uupumukseen. Tutkimuksen aineisto on osa Alkuportaat- tutkimusta ja se on kerätty kouluissa tehtävillä ryhmätestauksilla kuudennen luokan oppilailta (N = 1825) vuonna 2013. Tutkimuksessa vertailtiin sukupuolten sekä eri matemaattisen taitotason omaavien oppilaiden koulu-uupumusta. Analyysit toteutettiin monimuuttujaisella varianssianalyysillä. Koulu-uupumusta mitattiin kahden eri osa-alueen, emotionaalisen väsymyksen sekä koulua kohtaan koetun kyynisyyden avulla. Matemaattista osaamista mitattiin aritmeettisten taitojen testillä. Tulosten mukaan matemaattisilta taidoiltaan heikot oppilaat olivat emotionaalisesti väsyneempiä kuin keskitasoiset tai hyvät taidot omaavat oppilaat. Myös kyynisyys oli korkeampaa heikoilla oppilailla verrattuna matemaattisilta taidoiltaan hyviin oppilaisiin. Pojat raportoivat korkeampaa kyynisyyttä ja tytöt korkeampaa emotionaalista väsymystä. Sukupuolella ja matemaattisilla taidoilla ei kuitenkaan ollut yhdysvaikutusta koettuun koulu-uupumukseen. Tutkimus osoittaa, kuinka koulu-uupumusta on havaittavissa jo alakouluikäisillä. Tulosten myötä saatiin tietoa matemaattisesta taitotasosta sekä sukupuolesta koulu-uupumuksen taustatekijänä, mikä edesauttaa varhaista puuttumista koulu-uupumukseen.fi
dc.format.extent36
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkoulu-uupumus
dc.subject.otheremotionaalinen väsymys
dc.titleMatemaattisten taitojen ja sukupuolen yhteys oppilaan koulu-uupumukseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205232848
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokyynisyys
dc.subject.ysouupumus
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysosukupuoli
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot