University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Peruskoulun aikaisen erityisopetustaustan sekä koulumenestyksen yhteydet opintojen keskeyttämiseen ja koulu-uupumukseen ammatillisessa koulutuksessa

Thumbnail
View/Open
855.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mansikkamäki, Laura
Date
2013
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää ensimmäistä vuottaan ammatillisessa koulu-tuksessa opiskelevien nuorten opintojen keskeyttämiseen sekä koulu-uupumukseen joh-taneita tekijöitä. Tarkastelun kohteena olivat erityisesti peruskoulun aikaisen erityisope-tustaustan ja koulumenestyksen yhteydet edellä mainittuihin. Näiden ohella kartoitettiin vielä sukupuolen, iän ja koulutusalan yhteyksiä opintojen keskeyttämiseen. Aineistona käytettiin osioita Niilo Mäki Instituutin Motivoimaa-hanketta varten keräämästä laa-jemmasta kyselystä sekä oppilaitosten luovuttamia opiskelijarekisteritietoja keskeyttä-misistä. Edellä mainittu kyselylomake täytettiin verkossa syksyllä 2009. Lopulli-seen tutkimusjoukkoon rajattiin 1187 (601 tyttöä, 586 poikaa) ammatillisessa koulutuk-sessa ensimmäistä vuottaan opiskelevaa, 15–24-vuotiasta nuorta. Erityisopetustaustan osalta esimerkiksi henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS) oli ollut 134:lla vastaajalla ja osa-aikaista erityisopetusta alakoulussa oli saa-nut 35 % sekä vastaavasti yläkoulussa 30 % tutkimukseen osallistuneista. Aineistoa analysoitiin tilastollisin menetelmin. Tutkimuksen mukaan yläkoulun osa-aikainen erityisopetustausta oli yh-teydessä koulu-uupumiseen ja sen kaikkiin alaulottuvuuksiin. Keskeyttäminen taas näytti olevan yleisempää tytöillä kuin pojilla. Iän suhteen tarkasteltaessa, keskeyttämisiä tapahtui eniten yli 16-vuotiaiden ryhmässä. Koulutusaloista keskeyttämisiä tapahtui eniten luonnontieteiden koulutusalalla (23,5 %) ja vähiten yhteiskuntatieteiden, liiketa-louden ja hallinnon alalla (3,6 %). Tutkimuksessa peruskoulun aikainen erityisopetus-tausta ei selittänyt ammatillisten opintojen keskeyttämistä ensimmäisenä opiskeluvuon-na. Yksilöllistämispäätösten kohdalla ainoastaan peruskoulun aikaisella ruotsin yksilöl-listämisellä näytti olevan yhteyttä opintojen keskeyttämiseen. Koulumenestyksen koh-dalla viitteitä yhteyksistä havaittiin keskeyttämisen ja matematiikan arvosanan kohdalla. Lopuksi on todettava, että aiemmissa tutkimuksissa havaitut yhteydet kes-keyttämisiin on havaittu nimenomaan oppimisvaikeuksien kohdalla. Tässä tutkimuksessa oppimisvaikeuksien kanssa kamppailevat nuoret tavoitettiin erityisopetustaustan kautta vain välillisesti. Edellä esitetty tutkimustulos kertookin mahdollisesti siitä, että nämä nuoret ovat saaneet tukea peruskoulussa ja erityisopetuksessa vietetyt tunnit ovat toimineet keskeyttämisten osalta ennaltaehkäisevästi. ...
Keywords
nuori ammatillinen peruskoulutus koulutuksellinen syrjäytyminen opintojen keskeyttäminen koulu-uupumus erityisopetustausta nuoret ammatillinen koulutus syrjäytyminen uupumus erityisopetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201402021182

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Erityisopetustaustan yhteys koulu-uupumukseen ammatillisessa koulutuksessa 

    Mansikkamäki, Laura; Määttä, Sami; Aro, Mikko (Niilo Mäki Instituutti, 2015)
    Koulun asettamat odotukset ja vaatimukset kasaavat nuorille paineita. Mediassa on nostettu esiin huoli suomalaisten nuorten uupumisesta ja sitä myötä syrjäytymisriskin kasvusta. Tässä artikkelissa vertaillaan tyttöjen ja ...
  • Opintojen negatiivinen keskeyttäminen ammatillisessa koulutuksessa : ryhmänohjaajan näkökulma 

    Romakkaniemi, Tero (2013)
    TIIVISTELMÄ Romakkaniemi, Tero. OPINTOJEN NEGATIIVINEN KESKEYTTÄMINEN AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA. RYHMÄNOHJAAJAN NÄKÖKULMA.Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2013, s. ...
  • Erityisopetustaustan, koulukiusaamiskokemusten ja aikaisemman koulumenestyksen yhteys opiskelijan sosiaaliseen asemaan ammatillisessa oppilaitoksessa 

    Nyman, Ulriikka (2010)
  • Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjaus ammatillisessa koulutuksessa 

    Seppälä, Milla (2019)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ammatillisessa koulutuksessa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjausta nuorten kanssa toimivien asiantuntijoiden näkökulmasta. Uraohjaus on ammatillisen koulutuksen ...
  • Lukiolaisten stressi ja koulu-uupumus : fyysisen aktiivisuuden yhteydet opinnoista koettuun stressiin ja koulu-uupumukseen 

    Ruotsalainen, Simo (2022)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lukiolaisten fyysisen aktiivisuuden, opinnoista koetun stressin ja koulu-uupumuksen määrää sekä niiden yhteyksiä sukupuolittain, vuosikursseittain ja fyysisen aktiivisuuden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre