dc.contributor.advisor | Tergujeff, Elina | |
dc.contributor.author | Salo, Emmi | |
dc.date.accessioned | 2022-05-23T05:00:42Z | |
dc.date.available | 2022-05-23T05:00:42Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81208 | |
dc.description.abstract | Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa jo ensimmäiseltä luokalta kolmannen luokan sijaan keväällä 2020. Muutosta on perusteltu esimerkiksi lasten oppimisherkkyydellä, jota on haluttu hyödyntää. Opetushallituksen (2019) mukaan, varhennettu englannin opetus pyrkii luomaan suotuisia asenteita kielenoppimista kohtaan, syventämään oppilaan itseluottamusta sekä kielen oppijana että sen käyttäjänä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia näkemyksiä ja kokemuksia opettajilla on varhennetun englannin opettamisesta. Lisäksi tavoitteena on tarkastella menetelmiä, joita oppitunneilla hyödynnetään ja selvittää, miten opettajat näkevät varhennetun kielenopetuksen vaikuttavan oppilaiden kielitaitoon. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla, johon vastasi 27 varhennetun englannin opettajaa. Tulokset osoittivat, että opettajilla on enimmäkseen myönteisiä kokemuksia varhennetun englannin opettamisesta perustuen etenkin oppilaiden innokkuuteen. Lisäksi sen uskotaan olevan hyödyllistä ajatellen lasten kykyä oppia nopeasti. Oppitunneilla käytetyt menetelmät olivat monipuolisia ja varhennetun englannin opetuksen uskotaan luovan hyvän perustan tulevalle kielenoppimiselle. Lisäksi sen nähdään vaikuttavan positiivisesti erityisesti oppilaiden suulliseen kielitaitoon. Toisaalta myös negatiivisia kokemuksia ilmeni liittyen useimmiten opettajien koulutuksen puutteeseen. | fi |
dc.format.extent | 37 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | early language teaching | |
dc.subject.other | varhennettu kielenopetus | |
dc.subject.other | early language learning | |
dc.title | Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205232840 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | kielitaito | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.subject.yso | educational methods | |
dc.subject.yso | teachers | |
dc.subject.yso | language skills | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | languages | |
dc.subject.yso | language teachers | |