Opettajien kollektiivisen pystyvyyden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, hyväksyttävyyteen ja fideliteettiin
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Opettajien kollektiivinen pystyvyys, eli se, miten vahvasti opettajat uskovat yhteisen toiminnan tuottavan tuloksia on tutkimusten mukaan positiivisesti yhteydessä niin opettajien työhyvinvointiin kuin oppilaiden akateemiseen suoriutumiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko opettajien kollektiivinen pystyvyys yhteydessä Työrauha kaikille -toimintamallin vaikuttavuuteen,
hyväksyttävyyteen ja fideliteettiin. Työrauha kaikille -toimintamalli on oppilaiden työrauhaongelmien ennaltaehkäisyä varten kehitetty toimintamalli.
Tutkimuksen aineisto koostui vuosina 2013–2014 suomalaisista yläkouluista kerätystä Työrauha kaikille- interventiotutkimuksen datasta. Tutkimukseen osallistui 208 tutkittavaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien kollektiivisen pystyvyyden kokemuksia alkumittauksessa ja sen yhteyttä Työrauha kaikille
-toimintamallin vaikuttavuuteen, hyväksyttävyyteen ja fideliteettiin. Tutkimuskysymyksiin vastattiin käyttämällä toistomittausten varianssianalyysia ja Pearsonin ja Spearmanin korrelaatiokerrointa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajien kollektiivisen pystyvyyden
taso ei ole yhteydessä Työrauha kaikille -toimintamallin vaikuttavuuteen. Kollektiivinen pystyvyys ei ollut myöskään tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä
toimintamallin hyväksyttävyyteen tai fideliteettiin. Tutkimustulos on positiivinen intervention toteutuksen kannalta, sillä se kertoo interventioiden kehittäjille,
että opettajien kollektiivisen pystyvyyden tasoa ei tarvitse korjata ennen työrauhaintervention käynnistämistä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajien attribuutiot työrauhaongelmista ja niiden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, fideliteettiin ja hyväksyttävyyteen
Menna, Julia; Kuitunen, Pinja (2022)Työrauhan tukemiseen on kehitetty interventioita, joita toteuttaa koulun henkilökunta. Interventioiden toteuttamiseen voivat vaikuttaa opettajien attribuutiot, joilla tarkoitetaan opettajien näkemyksiä työrauhaongelmien ... -
Työrauha kaikille -intervention yhteys opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyteen sekä opettajan kokemaan luokan työrauhaan
Nukari, Heini (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Työrauha kaikille –intervention yhteyttä opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyteen sekä opettajan kokemaan luokan työrauhaan. Tavoitteena oli myös selvittää, oliko opettajan ... -
Luokan käyttäytymisodotusten laadun yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen
Siddall, Ruth; Rahikainen, Heidi (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia opettajien muodostamat luokan käyttäytymisdotukset ovat laadultaan Työrauha kaikille -interventiossa. Lisäksi tutkittiin, onko luokan käyttäytymisodotusten laadulla ... -
"Työrauha ei käsittääkseni voi tulla taivaan lahjana, vaan sen eteen on tehtävä töitä" : opettajien kokemuksia työrauhan rakentamisesta
Kyyrönen, Laura; Rantala, Merja (2016)Työrauha on koulumaailmassa asia, jonka jokainen opettaja kohtaa päivittäisessä työssään. Opettajan auktoriteetti eri muodoissa, vuorovaikutus ja yhteistyö ovat tutkimusten mukaan työrauhan rakentamisen ja ylläpitämisen ... -
Oppilaan käyttäytymisongelmaluokan ja käyttäytymistavoitteen laadun yhteys Check in check out -intervention vaikuttavuuteen
Lagus, Veera (2024)Käyttäytymiseen liittyvien ongelmien voidaan todeta olevan tavanomaisia kouluympäristöissä. Käyttäytymiseen liittyvien ongelmien varhainen tunnistaminen ja toivotunlaisen käyttäytymisen tukemisen tiedetään puolestaan olevan ...