Opettajien attribuutiot työrauhaongelmista ja niiden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, fideliteettiin ja hyväksyttävyyteen
Työrauhan tukemiseen on kehitetty interventioita, joita toteuttaa koulun henkilökunta. Interventioiden toteuttamiseen voivat vaikuttaa opettajien attribuutiot, joilla tarkoitetaan opettajien näkemyksiä työrauhaongelmien syistä. Attribuutiotutkimus on erityisesti kansallisella tasolla vähäistä, minkä lisäksi attribuutioita kuvaavat mittarit ovat myös kansainvälisesti vaihtelevia ja teoreettisesti vakiintumattomia. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella Työrauha kaikille -interventiotutkimuksessa hyödynnetyn attribuutioita kuvaavan mittarin rakennetta. Mittarin rakennetta tarkasteltiin attribuutioteorian ulottuvuuksien, eli sijainnin, pysyvyyden ja kontrolloitavuuden pohjalta. Lisäksi selvitettiin, ovatko opettajien attribuutiot työrauhaongelmista yhteydessä Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, fideliteettiin ja hyväksyttävyyteen.
Tutkimusaineisto oli osa Työrauha kaikille -interventiotutkimusta (N = 208), joka on toteutettu vuosina 2013–2014. Aineiston analyysissa hyödynnettiin eksploratiivista faktorianalyysia, toistomittausten varianssianalyysia ja riippumattomien otosten t-testiä. Attribuutiomittarista löydettiin attribuutio-teorian sijainnin ulottuvuus. Opettajien attribuutioiden sijainti ei ollut yhteydessä intervention vaikuttavuuteen tai fideliteettin. Opettajien attribuutioryhmät erosivat hieman intervention hyväksyttävyyden suhteen siten, että sisäisiä attribuutioita painottavat opettajat arvioivat intervention ulkoisia attribuutioita painottavia opettajia hyväksyttävämmäksi. Tämän tutkimuksen tulokset ehdottavat, että attribuutiotutkimuksessa tulee huomioida sijainnin lisäksi myös pysyvyyden ja kontrolloitavuuden ulottuvuus, jotta voidaan saada todenmukainen kuva niiden vaikutuksesta interventioiden toteuttamiseen ja vaikuttavuuteen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien kollektiivisen pystyvyyden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, hyväksyttävyyteen ja fideliteettiin
Porrassalmi, Mona (2022)Opettajien kollektiivinen pystyvyys, eli se, miten vahvasti opettajat uskovat yhteisen toiminnan tuottavan tuloksia on tutkimusten mukaan positiivisesti yhteydessä niin opettajien työhyvinvointiin kuin oppilaiden akateemiseen ... -
Luokan käyttäytymisodotusten laadun yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen
Siddall, Ruth; Rahikainen, Heidi (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia opettajien muodostamat luokan käyttäytymisdotukset ovat laadultaan Työrauha kaikille -interventiossa. Lisäksi tutkittiin, onko luokan käyttäytymisodotusten laadulla ... -
Työrauha kaikille -intervention yhteys opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyteen sekä opettajan kokemaan luokan työrauhaan
Nukari, Heini (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Työrauha kaikille –intervention yhteyttä opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyteen sekä opettajan kokemaan luokan työrauhaan. Tavoitteena oli myös selvittää, oliko opettajan ... -
Opettajan attribuutiot opetussuunnitelman toteuttamisessa
Hietanen, Anssi (2001) -
Oppilaan käyttäytymisongelmaluokan ja käyttäytymistavoitteen laadun yhteys Check in check out -intervention vaikuttavuuteen
Lagus, Veera (2024)Käyttäytymiseen liittyvien ongelmien voidaan todeta olevan tavanomaisia kouluympäristöissä. Käyttäytymiseen liittyvien ongelmien varhainen tunnistaminen ja toivotunlaisen käyttäytymisen tukemisen tiedetään puolestaan olevan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.