Työrauha kaikille -intervention yhteys opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyteen sekä opettajan kokemaan luokan työrauhaan
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Työrauha kaikille –intervention yhteyttä opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyteen sekä opettajan kokemaan luokan työrauhaan. Tavoitteena oli myös selvittää, oliko opettajan kokemalla työrauhan muutoksella yhteyttä luokanhallinnan minäpystyvyyden muutokseen sekä oliko opettajan kokemalla luokanhallinnan minäpystyvyydellä ennen Työrauha kaikille –interventiota yhteyttä opettajan kokemaan työrauhan muutokseen intervention aikana.
Tutkimus oli kvantitatiivinen interventiotutkimus. Tutkimuksen aineisto koostui Työrauha kaikille –hankkeessa lukuvuonna 2013-2014 kerätystä aineis- tosta, 35:stä yläkoulusta Suomesta. Tämän tutkimuksen aineisto koostui interventioon valittujen luokkien opettajien vastauksista ennen ja jälkeen Työrauha kaikille -intervention. Kyselylomakkeet selvittivät opettajien kokemaa työrauhaa interventioluokissa (n = 208) sekä opettajien kokemaa luokanhallinnan minäpystyvyyttä (n = 205). Kyselyjen vastaukset analysoitiin t-testillä, Pearsonin korrelaatiokertoimella sekä toistomittaus ANOVA:lla
Työrauha kaikille –interventio näytti hieman parantavan opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyttä. Lisäksi opettajien kokemalla työrauhan muutoksella näytti olevan vähäistä yhteyttä opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyden muutokseen. Sen sijaan opettajien luokanhallinnan minäpystyvyydellä ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä opettajan kokemaan työrauhan muutokseen. Kuitenkin työrauha näytti paranevan intervention aikana tilastollisesti merkitsevästi. Lisäksi luokanhallinnan minäpystyvyyden perusteella jaetut ryhmät (heikot, keskitasoiset ja vahvat) erosivat työrauhaltaan toisistaan tilastollisesti merkitsevästi niin, että heikot kokivat työrauhan huonoimmaksi, keskitasoiset paremmaksi ja vahvat vieläkin paremmaksi.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23352]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokan käyttäytymisodotusten laadun yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen
Siddall, Ruth; Rahikainen, Heidi (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia opettajien muodostamat luokan käyttäytymisdotukset ovat laadultaan Työrauha kaikille -interventiossa. Lisäksi tutkittiin, onko luokan käyttäytymisodotusten laadulla ... -
Kurinpidon ja opettajan auktoriteetin vaikutus oppimistuloksiin 7.luokan biologian laboratoriotyöskentelyssä
Savolainen, Viivi (2017)Auktoriteetti on henkilö, jolla on valtaa muihin nähden. Opettajan auktoriteetin muodoista karismaattista auktoriteettia pidetään kaikkein tärkeimpänä. Auktoriteettinen opettaja voi saada luokan haltuun omalla luontaisella ... -
Ala- ja yläkoulun luokkaympäristön kuormitustekijöiden yhteys opettajien kokemaan stressiin ja palautumiseen : opettajan minäpystyvyys ja temperamentti yhteyttä muuntavina tekijöinä
Pousi, Venla (2016)Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Psykologian laitoksella toteutettavaa, vuonna 2014 käynnistynyttä TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen tavoit- teena oli tarkastella ala- ja ... -
Opettajapystyvyys, stressi ja uupuminen osana yläkoulun opettajan arkea
Hartikka, Tanja (2015)Tällä tutkimuksella on kaksi keskeistä tarkoitusta: Ensimmäinen tarkoitus on selvittää Työrauha Kaikille -hankkeeseen liittyvän intervention yhteyttä opetta-jan kokemaan pystyvyyden tunteeseen sekä opettajan stressi- ja ... -
Luokan työrauhan yhteys kouluhyvinvointiin alakoulussa
Koskinen, Johanna (2018)Tämä tutkimus selvitti työrauhan yhteyttä kouluhyvinvointiin alakouluikäisillä oppilailla. Ilmiötä tarkasteltiin luokkatasolle (N = 322) aggregoidulla aineistolla. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää työrauhan merkitystä ...