University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Työrauha kaikille -intervention yhteys opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyteen sekä opettajan kokemaan luokan työrauhaan

Thumbnail
View/Open
349.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nukari, Heini
Date
2019
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Työrauha kaikille –intervention yhteyttä opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyteen sekä opettajan kokemaan luokan työrauhaan. Tavoitteena oli myös selvittää, oliko opettajan kokemalla työrauhan muutoksella yhteyttä luokanhallinnan minäpystyvyyden muutokseen sekä oliko opettajan kokemalla luokanhallinnan minäpystyvyydellä ennen Työrauha kaikille –interventiota yhteyttä opettajan kokemaan työrauhan muutokseen intervention aikana. Tutkimus oli kvantitatiivinen interventiotutkimus. Tutkimuksen aineisto koostui Työrauha kaikille –hankkeessa lukuvuonna 2013-2014 kerätystä aineis- tosta, 35:stä yläkoulusta Suomesta. Tämän tutkimuksen aineisto koostui interventioon valittujen luokkien opettajien vastauksista ennen ja jälkeen Työrauha kaikille -intervention. Kyselylomakkeet selvittivät opettajien kokemaa työrauhaa interventioluokissa (n = 208) sekä opettajien kokemaa luokanhallinnan minäpystyvyyttä (n = 205). Kyselyjen vastaukset analysoitiin t-testillä, Pearsonin korrelaatiokertoimella sekä toistomittaus ANOVA:lla Työrauha kaikille –interventio näytti hieman parantavan opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyttä. Lisäksi opettajien kokemalla työrauhan muutoksella näytti olevan vähäistä yhteyttä opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyden muutokseen. Sen sijaan opettajien luokanhallinnan minäpystyvyydellä ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä opettajan kokemaan työrauhan muutokseen. Kuitenkin työrauha näytti paranevan intervention aikana tilastollisesti merkitsevästi. Lisäksi luokanhallinnan minäpystyvyyden perusteella jaetut ryhmät (heikot, keskitasoiset ja vahvat) erosivat työrauhaltaan toisistaan tilastollisesti merkitsevästi niin, että heikot kokivat työrauhan huonoimmaksi, keskitasoiset paremmaksi ja vahvat vieläkin paremmaksi. ...
Keywords
luokanhallinta opettajan minäpystyvyys opettajat interventio työrauha (työyhteisöt) yläkoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201909064039

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajien kollektiivisen pystyvyyden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, hyväksyttävyyteen ja fideliteettiin 

    Porrassalmi, Mona (2022)
    Opettajien kollektiivinen pystyvyys, eli se, miten vahvasti opettajat uskovat yhteisen toiminnan tuottavan tuloksia on tutkimusten mukaan positiivisesti yhteydessä niin opettajien työhyvinvointiin kuin oppilaiden akateemiseen ...
  • Luokan käyttäytymisodotusten laadun yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen 

    Siddall, Ruth; Rahikainen, Heidi (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia opettajien muodostamat luokan käyttäytymisdotukset ovat laadultaan Työrauha kaikille -interventiossa. Lisäksi tutkittiin, onko luokan käyttäytymisodotusten laadulla ...
  • Kurinpidon ja opettajan auktoriteetin vaikutus oppimistuloksiin 7.luokan biologian laboratoriotyöskentelyssä 

    Savolainen, Viivi (2017)
    Auktoriteetti on henkilö, jolla on valtaa muihin nähden. Opettajan auktoriteetin muodoista karismaattista auktoriteettia pidetään kaikkein tärkeimpänä. Auktoriteettinen opettaja voi saada luokan haltuun omalla luontaisella ...
  • "Siis eihän musiikinopettajalla mitään rauhaa oo koskaan" : musiikinopettajien keinoja työrauhan ylläpitämiseen 

    Lind, Jenni (2022)
    Työrauhan ylläpitäminen on osa jokaisen opettajan työskentelyä. Se voi käsitteenä näyttäytyä erilaiselta riippuen siitä, kuka sitä tarkastelee ja minkälaisessa yhteydessä siitä puhutaan. Työrauha on moniulotteinen ja varsin ...
  • Ala- ja yläkoulun luokkaympäristön kuormitustekijöiden yhteys opettajien kokemaan stressiin ja palautumiseen : opettajan minäpystyvyys ja temperamentti yhteyttä muuntavina tekijöinä 

    Pousi, Venla (2016)
    Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Psykologian laitoksella toteutettavaa, vuonna 2014 käynnistynyttä TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen tavoit- teena oli tarkastella ala- ja ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre