Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Luokan käyttäytymisodotusten laadun yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen

Thumbnail
Katso/Avaa
483.8 Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Siddall, Ruth |
Rahikainen, Heidi
Päivämäärä
2022
Oppiaine
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia opettajien muodostamat luokan käyttäytymisdotukset ovat laadultaan Työrauha kaikille -interventiossa. Lisäksi tutkittiin, onko luokan käyttäytymisodotusten laadulla yhteyttä Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen. Tutkimuksessa käytettiin Työrauha kaikille -interventiotutkimusta varten vuosien 2013 ja 2014 aikana kerättyä aineistoa. Tämän tutkimuksen aineisto koostui luokkien (n = 53) käyttäytymisodotuksista sekä opettajien (n = 212) työrauhaarvioista. Käyttäytymisodotusten laatua arvioitiin tutkimuskirjallisuudesta nousseiden piirteiden (selkeys, pituus, positiivinen muotoilu, yhteen odotukseen kohdistuminen) avulla. Käyttäytymisodotusten laadun yhteyttä työrauhassa tapahtuvaan muutokseen tutkittiin toistomittausten varianssianalyysilla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kaikki käyttäytymisodotukset oli muotoiltu positiivisesti. Suurin osa oli myös selkeitä, lyhyesti muotoiltuja ja kohdistui yhteen odotukseen. Käyttäytymisodotusten laatu ei ollut tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä intervention vaikuttavuuteen. Tutkimuksessa havaittiin, että opettajat osaavat tehdä laadukkaita käyttäytymisodotuksia, kun heitä opastetaan käyttäytymisodotusten muotoilussa. Luokan työrauha parani sekä luokissa, joissa oli hyvälaatuiset käyttäytymisodotukset, että luokissa, joissa käyttäytymisodotukset olivat huonolaatuisia. Tämän perusteella voisi ajatella, että käyttäytymisodotusten muotoilu ei lopulta vaikuta luokan työrauhaan, vaan muut intervention keinot ovat mahdollisesti tehokkaampia työrauhaongelmiin puututtaessa. ...
Asiasanat
käyttäytymisodotukset työrauha tutkimus koulut peruskoulu opettajat yläkoulu interventio
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204112220

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [25552]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Työrauha kaikille -intervention yhteys opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyteen sekä opettajan kokemaan luokan työrauhaan 

    Nukari, Heini (2019)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Työrauha kaikille –intervention yhteyttä opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyteen sekä opettajan kokemaan luokan työrauhaan. Tavoitteena oli myös selvittää, oliko opettajan ...
  • Opettajien kollektiivisen pystyvyyden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, hyväksyttävyyteen ja fideliteettiin 

    Porrassalmi, Mona (2022)
    Opettajien kollektiivinen pystyvyys, eli se, miten vahvasti opettajat uskovat yhteisen toiminnan tuottavan tuloksia on tutkimusten mukaan positiivisesti yhteydessä niin opettajien työhyvinvointiin kuin oppilaiden akateemiseen ...
  • Opettajien attribuutiot työrauhaongelmista ja niiden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, fideliteettiin ja hyväksyttävyyteen 

    Menna, Julia; Kuitunen, Pinja (2022)
    Työrauhan tukemiseen on kehitetty interventioita, joita toteuttaa koulun henkilökunta. Interventioiden toteuttamiseen voivat vaikuttaa opettajien attribuutiot, joilla tarkoitetaan opettajien näkemyksiä työrauhaongelmien ...
  • Opettaja työrauhan rakentajana luokkahuoneen vuorovaikutuksessa 

    Lehtomäki, Suvi; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija (Prologos ry, 2018)
    Työrauhaongelmat ovat viimeaikoina herättäneet runsaasti peruskoulua koskevaa keskustelua. Vuorovaikutus työrauhan takaamiseksi kouluissa näyttää nousevan keskeiseksi opettajan asiantuntijuudessa. Tämän tutkimuksen1 ...
  • Teacher strain and its relation to experienced fidelity, effectiveness, and acceptability of the intervention 

    Haapamäki, Saara (2022)
    Tämän määrällisen tutkimuksen keskiössä oli opettajan kuormittuneisuus ja sen yhteys koettuun fideliteettiin, tehokkuuteen ja hyväksyttävyyteen luokka-tasolle suunnitellussa käyttäytymisinterventiossa. Tehokkuus mitattiin ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre