Luokan käyttäytymisodotusten laadun yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen
Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia opettajien muodostamat luokan käyttäytymisdotukset ovat laadultaan Työrauha kaikille -interventiossa. Lisäksi tutkittiin, onko luokan käyttäytymisodotusten laadulla yhteyttä
Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen.
Tutkimuksessa käytettiin Työrauha kaikille -interventiotutkimusta varten
vuosien 2013 ja 2014 aikana kerättyä aineistoa. Tämän tutkimuksen aineisto koostui luokkien (n = 53) käyttäytymisodotuksista sekä opettajien (n = 212) työrauhaarvioista. Käyttäytymisodotusten laatua arvioitiin tutkimuskirjallisuudesta
nousseiden piirteiden (selkeys, pituus, positiivinen muotoilu, yhteen odotukseen kohdistuminen) avulla. Käyttäytymisodotusten laadun yhteyttä työrauhassa tapahtuvaan muutokseen tutkittiin toistomittausten varianssianalyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kaikki käyttäytymisodotukset oli
muotoiltu positiivisesti. Suurin osa oli myös selkeitä, lyhyesti muotoiltuja ja kohdistui yhteen odotukseen. Käyttäytymisodotusten laatu ei ollut tilastollisesti
merkitsevästi yhteydessä intervention vaikuttavuuteen.
Tutkimuksessa havaittiin, että opettajat osaavat tehdä laadukkaita käyttäytymisodotuksia, kun heitä opastetaan käyttäytymisodotusten muotoilussa. Luokan työrauha parani sekä luokissa, joissa oli hyvälaatuiset käyttäytymisodotukset, että luokissa, joissa käyttäytymisodotukset olivat huonolaatuisia. Tämän perusteella voisi ajatella, että käyttäytymisodotusten muotoilu ei lopulta vaikuta
luokan työrauhaan, vaan muut intervention keinot ovat mahdollisesti tehokkaampia työrauhaongelmiin puututtaessa.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204112220Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish