Opettajien kollektiivisen pystyvyyden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, hyväksyttävyyteen ja fideliteettiin
Opettajien kollektiivinen pystyvyys, eli se, miten vahvasti opettajat uskovat yhteisen toiminnan tuottavan tuloksia on tutkimusten mukaan positiivisesti yhteydessä niin opettajien työhyvinvointiin kuin oppilaiden akateemiseen suoriutumiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko opettajien kollektiivinen pystyvyys yhteydessä Työrauha kaikille -toimintamallin vaikuttavuuteen,
hyväksyttävyyteen ja fideliteettiin. Työrauha kaikille -toimintamalli on oppilaiden työrauhaongelmien ennaltaehkäisyä varten kehitetty toimintamalli.
Tutkimuksen aineisto koostui vuosina 2013–2014 suomalaisista yläkouluista kerätystä Työrauha kaikille- interventiotutkimuksen datasta. Tutkimukseen osallistui 208 tutkittavaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien kollektiivisen pystyvyyden kokemuksia alkumittauksessa ja sen yhteyttä Työrauha kaikille
-toimintamallin vaikuttavuuteen, hyväksyttävyyteen ja fideliteettiin. Tutkimuskysymyksiin vastattiin käyttämällä toistomittausten varianssianalyysia ja Pearsonin ja Spearmanin korrelaatiokerrointa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajien kollektiivisen pystyvyyden
taso ei ole yhteydessä Työrauha kaikille -toimintamallin vaikuttavuuteen. Kollektiivinen pystyvyys ei ollut myöskään tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä
toimintamallin hyväksyttävyyteen tai fideliteettiin. Tutkimustulos on positiivinen intervention toteutuksen kannalta, sillä se kertoo interventioiden kehittäjille,
että opettajien kollektiivisen pystyvyyden tasoa ei tarvitse korjata ennen työrauhaintervention käynnistämistä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien attribuutiot työrauhaongelmista ja niiden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, fideliteettiin ja hyväksyttävyyteen
Menna, Julia; Kuitunen, Pinja (2022)Työrauhan tukemiseen on kehitetty interventioita, joita toteuttaa koulun henkilökunta. Interventioiden toteuttamiseen voivat vaikuttaa opettajien attribuutiot, joilla tarkoitetaan opettajien näkemyksiä työrauhaongelmien ... -
Työrauha kaikille -intervention yhteys opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyteen sekä opettajan kokemaan luokan työrauhaan
Nukari, Heini (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Työrauha kaikille –intervention yhteyttä opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyteen sekä opettajan kokemaan luokan työrauhaan. Tavoitteena oli myös selvittää, oliko opettajan ... -
Luokan käyttäytymisodotusten laadun yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen
Siddall, Ruth; Rahikainen, Heidi (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia opettajien muodostamat luokan käyttäytymisdotukset ovat laadultaan Työrauha kaikille -interventiossa. Lisäksi tutkittiin, onko luokan käyttäytymisodotusten laadulla ... -
Luokanopettajien kokemuksia työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisesta luokkaan
Keskilammi, Terhi (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisesta luokkaan ja miten luokanopettajia voidaan tukea työrauhaan liittyvissä asioissa. Tutkimus ... -
"Työrauha ei käsittääkseni voi tulla taivaan lahjana, vaan sen eteen on tehtävä töitä" : opettajien kokemuksia työrauhan rakentamisesta
Kyyrönen, Laura; Rantala, Merja (2016)Työrauha on koulumaailmassa asia, jonka jokainen opettaja kohtaa päivittäisessä työssään. Opettajan auktoriteetti eri muodoissa, vuorovaikutus ja yhteistyö ovat tutkimusten mukaan työrauhan rakentamisen ja ylläpitämisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.