Luokanopettajien kokemuksia työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisesta luokkaan
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisesta luokkaan ja miten luokanopettajia voidaan tukea työrauhaan liittyvissä asioissa. Tutkimus on laadullinen, ja sen metodinen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen tutkimussuuntaus. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastattelut suoritettiin etäyhteydellä ja siihen osallistui viisi kokenutta luokanopettajaa Länsi-Suomesta. Tutkimusaineisto analysoitiin merkitysten analyysin ja tulkinnan kautta.
Tutkimuksen tuloksista nousi oppilaan turvallisuuden tunne luokassa erittäin merkitykselliseksi asiaksi. Työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisessa nousivat luokanopettajien merkittäviksi kokemuksiksi oppilaan tuntemus, opettaja-oppilassuhde, yhteisöllisyys, sosiaaliset taidot ja struktuuri. Nämä painottuvat erityisesti lukuvuoden alussa. Muita merkityksellisiä asioita työrauhaa tukevan toimintakulttuurin rakentamisessa olivat oppitunnin ja päivän alun rauhoittaminen, osallisuus, fyysiseen tilaan liittyvät tekijät sekä koulupäivän mielekkyys. Luokanopettajat kokivat pitkälti yksilöllisesti sen, mitä he kaipaavat konkreettisesti tuekseen työrauha-asioissa. Osa opettajista korosti toisen aikuisen läsnäolon tarvetta luokassa ja erityisesti koulunkäynninohjaajan apu koettiin hyvin merkityksellisenä. Tutkimustuloksista nousi esiin myös hyvin vahva opettajien työyhteisöjen yhteisöllisyys, jossa haluttiin tukea toisia työrauhahäiriöissä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että on tärkeä vahvistaa opettajien työyhteisöjen ilmapiirejä sellaisiksi, joissa opettajien olisi mahdollisuus puhua työrauhaan liittyvistä asioista ja jakaa yhteisesti toisille toimivia tapoja työrauhan rakentamiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Työrauha ei käsittääkseni voi tulla taivaan lahjana, vaan sen eteen on tehtävä töitä" : opettajien kokemuksia työrauhan rakentamisesta
Kyyrönen, Laura; Rantala, Merja (2016)Työrauha on koulumaailmassa asia, jonka jokainen opettaja kohtaa päivittäisessä työssään. Opettajan auktoriteetti eri muodoissa, vuorovaikutus ja yhteistyö ovat tutkimusten mukaan työrauhan rakentamisen ja ylläpitämisen ... -
Luokan työrauhan yhteys kouluhyvinvointiin alakoulussa
Koskinen, Johanna (2018)Tämä tutkimus selvitti työrauhan yhteyttä kouluhyvinvointiin alakouluikäisillä oppilailla. Ilmiötä tarkasteltiin luokkatasolle (N = 322) aggregoidulla aineistolla. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää työrauhan merkitystä ... -
Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä
Kanerva, Sanna (2022)Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä hyvästä vuorovaikutuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla ... -
Luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa
Mäkelä, Jaana (2023)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa sekä tarkastella niiden merkityksiä heille itselleen sekä oppilaille, opettajien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.