dc.contributor.advisor | Mård-Miettinen, Karita | |
dc.contributor.author | Härmälä, Jesse | |
dc.date.accessioned | 2022-05-12T07:02:03Z | |
dc.date.available | 2022-05-12T07:02:03Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81033 | |
dc.description.abstract | Vieraan kielen puhuminen voi aiheuttaa ihmisissä jännityksen tunteita. Vieraan kielen puhumisesta aiheutuvaa
jännitystä ja kieliahdistusta on tutkittu jo 1980-luvun loppupuolelta lähtien. Kieliahdistukseen voi liittyä sekä fyysisiä
että psyykkisiä oireita, jotka voivat haitata vieraan kielen opiskelua ja oppimista. Kieliahdistusta esiintyy esimerkiksi
vieraiden kielten oppitunneilla, joilla oppilaat joutuvat osoittamaan suullista osaamistaan erilaisissa puhetilanteissa.
Vaikka kieliahdistusta on tutkittu jo aiemmin, aihetta ei ole tarkasteltu vielä kovinkaan paljon suomalaisessa
kouluympäristössä ja erityisesti englannin kielen oppitunneilla. Aikaisemmat tutkimukset ovat keskittyneet muun
muassa kieliahdistuksen aiheuttajiin ja seuraamuksiin. Koska kieliahdistuksella on osoitettu olevan negatiivisia
seurauksia oppilaiden motivaatioon ja opintomenestykseen, tämä maisterintutkielma selvittää, miten suomalaiset
yläasteikäiset oppilaat kokevat puhutun englannin aiheuttaman kieliahdistuksen englannin kielen oppitunneilla, ja
miten sitä voitaisiin heidän mielestään helpottaa. Vastauksia tähän kysymykseen etsitään oppilailta itseltään, joiden
ehdotuksia kieliahdistuksen vähentämiseksi käsitellään tässä maisterintutkielmassa.
Tutkielman aineisto kerättiin yhdessä suomalaisessa yhtenäiskoulussa, josta tutkimukseen osallistui 58 oppilasta
luokka-asteilta seitsemän, kahdeksan ja yhdeksän. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon sisältyi 18 Likert asteikkoa hyödyntävää kysymystä sekä 9 avointa kysymystä, joihin oppilaat kirjoittivat vastauksensa vapaasti.
Tutkielmassa tutkittiin, kuinka kyseiset oppilaat kokevat suullisen englannin kielen käytön vaikuttavan heidän
kieliahdistukseensa. Kieliahdistusta tarkasteltiin koko oppilasryhmän sisällä sekä sukupuolen ja englannin arvosanan
perusteella. Lisäksi tutkimuksessa pyydettiin oppilaita esittämään ehdotuksia, jotka vähentäisivät heidän
kieliahdistustaan englannin kielen tunneilla ja tekisivät englannin kielen puhumisesta vielä entistä miellyttävämpää.
Saatu aineisto analysoitiin pääasiallisesti sisällönanalyysillä.
Tutkielman tulokset osoittavat, että oppilaat kokevat kieliahdistusta puhuessaan englantia englannin kielen
oppitunneilla. Tytöt raportoivat kokevansa kieliahdistusta useammin kuin pojat. Sen sijaan englannin arvosana ei
tuntunut vaikuttavan kokemukseen kieliahdistuksesta. Tutkielman oppilaat esittivät ehdotuksia kieliahdistuksen
vähentämiseksi verrattain vähän. Oppilaiden antamia ehdotuksia olivat muun muassa oman kielitaidon parantaminen,
valinnanvapauden lisääminen oppitunneilla sekä kannustavan ja positiivisen ilmapiirin luominen. | fi |
dc.format.extent | 53 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | foreign language anxiety | |
dc.title | Spoken foreign language anxiety during English lessons among junior high school students | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205122679 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | puhe (puhuminen) | |
dc.subject.yso | suullinen kielitaito | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | ahdistus | |
dc.subject.yso | speech (phenomena) | |
dc.subject.yso | oral language skills | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | anxiety | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |