Усвоение лексики русского языка с помощью метода «языковой душ» в детском саду – Usvoenie leksiki russkogo âzyka s pomoŝȗ metoda «âzykovoi duš» v detskom sadu (Venäjän kielen sanaston omaksuminen päiväkodissa kielisuihkutusmetodia apuna käyttäen)
Hallituksen päätöksen myötä ensimmäisen vieraan kielen opetus alkaa jo
1. luokalla, minkä tarkoituksena on monipuolistaa suomalaisten kielitaitoa
koulun alusta lähtien. Tässä pro gradu -tutkielmassa perehdyn
kielisuihkutukseen ja sen hyödyllisyyteen sanaston oppimisen näkökulmasta.
Kielisuihkutuksen keskeinen idea on innostaa oppija uuden kielen pariin, jotta
hän jatkaisi kyseisen kielen opiskelua.
Aineisto on kerätty teettämällä sanastotesti kahden keskisuomalaisen
päiväkodin 5 ̶ 6-vuotiailla lapsilla. Sanastotestiä edelsi 12 kertaa noin puolen
tunnin mittaisia venäjän kielen kielisuihkutuskertoja. Noin viikon kuluttua
kielisuihkutuksen päättymisestä suoritettiin ensimmäinen sanastotesti ja siihen
osallistui 15 lasta. Sama testi toistettiin kuukauden kuluttua samoilla
osallistujilla. Tutkittavien tuli sanastotesteissä reagoida tervehdykseen sekä
kertoa nimensä ja ikänsä venäjäksi. Lisäksi heidän tuli nimetä näkemiään
kuvakortteja venäjäksi sekä osoittaa venäjäksi kuulemiansa sanoja vastaavia
kuvakortteja. Koska tutkittavani olivat nuoria lapsia, oli heillä vajaa luku- ja
kirjoitustaito, joten testasin ainoastaan tutkittavien kykyä nimetä sanoja sekä
tunnistaa niitä heidän kuulemansa perusteella.
Sanastotesteistä tehtiin regressioanalyysi, ja tuloksesta 70 %:ssa sanojen
osaaminen selittyy kielisuihkutuskerroille osallistumisen määrällä. Kuukauden
jälkeen toistetussa samassa sanastotestissä – joka viestii täsmällisemmin lapsen
kyvystä oppia sanoja ja tallettaa niitä pitkäkestoiseen muistiin – 64 % selittyi
osallistumiskertojen määrällä. Saatu tulos voi myös kuvastaa tutkittavien
henkilöiden motivaatiota tai sen alhaisuutta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
УСВОЕНИЕ ВИДОВ РУССКОГО ГЛАГОЛА В ФИНСКОЙ АУДИТОРИИ
Gabra, Sonja (2018)On sanottu, että kielet eivät eroa toisistaan siinä, mitä niillä voidaan ilmaista, vaan mitä niillä on pakko ilmaista. Suomen kielessä voidaan ilmaista verbien aspektuaalisuutta eri kielellisin keinoin (esimerkiksi verbin ... -
Ett materialpaket för svenskspråkig språkdusch : vardagspedagogik för 3-5 -åringar
Ylitalo, Emilia; Syväsalo, Eerika (2024)Tämän tutkielman tarkoituksena oli luoda materiaalipaketti 3–5-vuotiaiden lasten ruotsinkieliseen kielisuihkutoimintaan osana suomenkielistä varhaiskasvatusta. Materiaalipaketin oleellisimmat teoreettiset lähtökohdat ovat ... -
Kielellisen tietoisuuden ja kehittyvän lukutaidon tukeminen esiopetuksessa kirjallisuutta käyttäen
Joronen, Outi (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka esiopettajat käyttivät kirjallisuutta ja mitä he pitivät tärkeänä tukiessaan lasten kielellistä kehitystä ja kehittyvää lukutaitoa kirjallisuutta käyttäen. Tutkimus on ... -
Esiopetusta kielirikastuttamassa
Moilanen, Johanna; Sievänen, Johanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2017)Tässä artikkelissa kuvaamme Jyväskylän esiopetuksen lastentarhaopettajien kokemuksia kielisuihkutuskoulutuksesta, jota on järjestetty Jyväskylässä elokuusta 2016 alkaen. Tulosten perusteella koulutusmuodosta pidetään ja ... -
”Ai niin, unohdin pyyhkeen ja uikkarin kielisuihkutteluun tänään.” Vieraiden kielten aineenopettajiksi opiskelevien kokemuksia kielisuihkutuksesta
Bärlund, Pia; Nyman, Tarja; Kajander, Kati (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2015)Kuvaamme artikkelissamme vieraiden kielten aineenopettajaksi opiskelevien kokemuksia kielisuihkutusmetodista varhaisen vieraan kielenoppimisen ja -opettamisen välineenä. Tutkimusaineisto koostuu 15 soveltavan ohjatun ...