Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLähteenmäki, Mika
dc.contributor.authorDahl, Kia
dc.date.accessioned2022-05-11T05:42:50Z
dc.date.available2022-05-11T05:42:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80981
dc.description.abstractHallituksen päätöksen myötä ensimmäisen vieraan kielen opetus alkaa jo 1. luokalla, minkä tarkoituksena on monipuolistaa suomalaisten kielitaitoa koulun alusta lähtien. Tässä pro gradu -tutkielmassa perehdyn kielisuihkutukseen ja sen hyödyllisyyteen sanaston oppimisen näkökulmasta. Kielisuihkutuksen keskeinen idea on innostaa oppija uuden kielen pariin, jotta hän jatkaisi kyseisen kielen opiskelua. Aineisto on kerätty teettämällä sanastotesti kahden keskisuomalaisen päiväkodin 5 ̶ 6-vuotiailla lapsilla. Sanastotestiä edelsi 12 kertaa noin puolen tunnin mittaisia venäjän kielen kielisuihkutuskertoja. Noin viikon kuluttua kielisuihkutuksen päättymisestä suoritettiin ensimmäinen sanastotesti ja siihen osallistui 15 lasta. Sama testi toistettiin kuukauden kuluttua samoilla osallistujilla. Tutkittavien tuli sanastotesteissä reagoida tervehdykseen sekä kertoa nimensä ja ikänsä venäjäksi. Lisäksi heidän tuli nimetä näkemiään kuvakortteja venäjäksi sekä osoittaa venäjäksi kuulemiansa sanoja vastaavia kuvakortteja. Koska tutkittavani olivat nuoria lapsia, oli heillä vajaa luku- ja kirjoitustaito, joten testasin ainoastaan tutkittavien kykyä nimetä sanoja sekä tunnistaa niitä heidän kuulemansa perusteella. Sanastotesteistä tehtiin regressioanalyysi, ja tuloksesta 70 %:ssa sanojen osaaminen selittyy kielisuihkutuskerroille osallistumisen määrällä. Kuukauden jälkeen toistetussa samassa sanastotestissä – joka viestii täsmällisemmin lapsen kyvystä oppia sanoja ja tallettaa niitä pitkäkestoiseen muistiin – 64 % selittyi osallistumiskertojen määrällä. Saatu tulos voi myös kuvastaa tutkittavien henkilöiden motivaatiota tai sen alhaisuutta.fi
dc.format.extent56
dc.language.isoru
dc.subject.otherkielisuihkutus
dc.subject.othervarhainen kielenopetus
dc.subject.otherkaksivuotinen esiopetuskokeilu
dc.titleУсвоение лексики русского языка с помощью метода «языковой душ» в детском саду – Usvoenie leksiki russkogo âzyka s pomoŝȗ metoda «âzykovoi duš» v detskom sadu (Venäjän kielen sanaston omaksuminen päiväkodissa kielisuihkutusmetodia apuna käyttäen)
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205112631
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVenäjän kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineRussian Language and Cultureen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi312
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysosanastot
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysovenäjän kieli


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot