Ett materialpaket för svenskspråkig språkdusch : vardagspedagogik för 3-5 -åringar
Tämän tutkielman tarkoituksena oli luoda materiaalipaketti 3–5-vuotiaiden lasten ruotsinkieliseen kielisuihkutoimintaan osana suomenkielistä varhaiskasvatusta. Materiaalipaketin oleellisimmat teoreettiset lähtökohdat ovat kielisuihkutus sekä arjen pedagogiikka. Kielisuihkutuksen tarkoituksena on hyödyntää lasten varhaisen kielenoppimisen herkkyyskautta ja herätellä kiinnostusta eri kieliä kohtaan. Kielisuihkuissa uuteen kieleen tutustutaan pienimuotoisten tuokioiden ja arjen toiminnan avulla. Lapsi kuulee ympäristössä uutta kieltä luonnollisissa tilanteissa, jolloin kielen omaksumista tapahtuu huomaamatta. Uusi kieli tuodaan toimintaan ikäkaudelle sopivien työskentelytapojen avulla. Kielenoppimisessa arjen pedagogiikalla tarkoitetaan kielenoppimisen integroitumista arkeen ja toimintaan, jolloin kieltä opitaan jatkuvasti arjen vuorovaikutuksessa ilman erillisiä tuokioita. Materiaali perustuu kommunikatiiviseen ja funktionaaliseen käsitykseen kielenoppimisesta, joiden mukaan kielenoppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa autenttisissa tilanteissa. Materiaalipaketti pohjautuu myös fraasikompetenssiin, jossa kieltä lähestytään kokonaisin fraasein yksittäisten sanojen sijaan. Materiaalin suunnittelun lähtökohtana oli kommunikatiivinen kompetenssi ja lisäksi materiaalissa korostuu suullisen kielitaidon sekä kuullunymmärtämisen valmiudet.
Materiaalipaketti sisältää yhteensä 25 aktiviteettia ja se on jaettu 6 eri teemaan. Materiaalipaketin teemat pohjautuvat päiväkodin rutiineihin ja siten arjen pedagogiikkaan. Aktiviteeteissa hyödynnetään ikätasolle sopivia toimintatapoja, kuten esimerkiksi lauluja, loruja sekä leikkejä. Lisäksi sanasto ja fraasit ovat lähellä lapsen kokemusmaailmaa. Materiaalissa on myös huomioitu monikieliset lapset. Materiaalia voi käyttää joustavasti oman tarpeen mukaan eli siitä voi hyödyntää tarvittaessa vain tiettyjä osia tai aktiviteetteja. Materiaalipaketin tavoitteena on innostaa ja antaa ideoita varhaiskasvatuksen ammattilaisille ruotsinkielisen kielisuihkutuksen toteutukseen. Materiaalipaketti pyrkii korostamaan näkökulmaa, että kielisuihkutusta voidaan toteuttaa myös spontaanisti, eikä se aina vaadi valmistelua tai erillisiä tuokioita. Materiaalissa on huomioitu myös opettajien erilaiset kielelliset taustat siten, että materiaali tarjoaa opettajille valmiita ruotsinkielisiä tukifraaseja arjen kielisuihkutukseen. Opinnäytetyöhön liittyy oppimateriaali URN: URN:NBN:fi:jyu-202406054300
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ett materialpaket för svenskspråkig språkdusch
Ylitalo, Emilia; Syväsalo, Eerika (2024)Vårt material innehåller olika aktiviteter, uppgifter och idéer för att genomföra svenskspråkig språkdusch inom småbarnspedagogiken genom vardagspedagogik. Begreppen språkduschverksamhet och vardagspedagogik förklaras ... -
”Se on vaa niinku semmonen tårta på tårta niinku semmonen lisä eikä mistään pois” : föräldrars erfarenheter av svenskspråkig språkduschverksamhet på ett daghem i Egentliga Finland
Ylitalo, Emilia (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia ajatuksia ja kokemuksia päiväkotilasten vanhemmilla on ruotsinkielisestä kielisuihkutustoiminnasta. Lisäksi tarkoituksena on selvittää millaisia hyötyjä kielisuihkutuksella ... -
Ett materialpaket för språkdusch : svenska för finskspråkiga barn
Koivu, Julia (2016)Tämän työn tarkoituksena oli perehdyttää lukija varhaiseen kielenoppimiseen ja erityisesti kie-lisuihkutukseen tapana tutustuttaa lapsia uuteen kieleen. Tavoitteena oli laatia materiaalipaketti esikouluikäisten lasten ... -
Språkinlärning genom rörelse : ett verksamhetsbaserat materialpaket för svenskundervisning
Karppanen, Mira (2016)Toiminnallinen kielenoppiminen on lisännyt suosiotaan viime aikoina, koska sen on huo-mattu edistävän oppimista ja oppilaiden opiskelumotivaatiota. Käsite toiminnallisuus voidaan määritellä monella eri tavalla. Yleisimmin ... -
Learning materials and methods in early language learning classroom : teachers’ perceptions and experiences
Kärjä, Essi (2020)Viimeistään kevätlukukaudesta 2020 alkaen jokainen suomalainen ensimmäisen luokan oppilas on aloittanut ensimmäisen vieraan kielen opiskelun ensimmäisellä vuosiluokalla. Hallitus teki päätöksen kieltenopetuksen varhentamisesta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.