”Ai niin, unohdin pyyhkeen ja uikkarin kielisuihkutteluun tänään.” Vieraiden kielten aineenopettajiksi opiskelevien kokemuksia kielisuihkutuksesta
Bärlund, P., Nyman, T., & Kajander, K. (2015). ”Ai niin, unohdin pyyhkeen ja uikkarin kielisuihkutteluun tänään.” Vieraiden kielten aineenopettajiksi opiskelevien kokemuksia kielisuihkutuksesta. In M. Kauppinen, M. Rautiainen, & M. Tarnanen (Eds.), Elävä ainepedagogiikka : Ainedidaktiikan symposium Jyväskylässä 13.–14.2.2014 (pp. 76-96). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. Ainedidaktisia tutkimuksia, 9. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/154156
Julkaistu sarjassa
Ainedidaktisia tutkimuksiaPäivämäärä
2015Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2015.
Kuvaamme artikkelissamme vieraiden kielten aineenopettajaksi opiskelevien kokemuksia
kielisuihkutusmetodista varhaisen vieraan kielenoppimisen ja -opettamisen
välineenä. Tutkimusaineisto koostuu 15 soveltavan ohjatun opetusharjoittelun
harjoitteluraportista, joissa kuvataan aamu- ja iltapäivätoiminnassa ja
esiopetuksessa suoritettua opetusharjoittelua. Lähestymme tutkimusaineistoa
laadullisesti. Tutkimusaineiston analyysissä on etsitty vastauksia, miksi opiskelijat
ovat hakeutuneet kielisuihkutukseen, mitä tavoitteita he asettivat kielisuihkutukselle
ja sen sisällölle sekä, kuinka he ovat kokeneet harjoittelun vaikuttaneen
heidän ammatilliseen kehitykseensä. Opiskelijat ovat kokeneet kielisuihkutuksen
erittäin merkityksellisenä oman opettajuuteensa kehittymisen kannalta, he
ovat päässeet irti oppikirjasidonnaisuudesta ja astuneet kohti autenttista kielten
opettamista. Tutkimustulosten pohjalta voidaan opettajankoulutusta kehittää
vastaamaan paremmin 2000-luvun vaatimuksiin oppikirjatonta pedagogiikkaa
kohti sekä keväällä 2014 julkaistussa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnoksessa
esitettyyn kielisuihkutuksen laajentamiseen vuosiluokilla 1-2.
...
Julkaisija
Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ryEmojulkaisun ISBN
978-952-5993-16-5Kuuluu julkaisuun
Elävä ainepedagogiikka : Ainedidaktiikan symposium Jyväskylässä 13.–14.2.2014ISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-960XAsiasanat
Alkuperäislähde
http://hdl.handle.net/10138/154156Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24632948
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Esiopetusta kielirikastuttamassa
Moilanen, Johanna; Sievänen, Johanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2017)Tässä artikkelissa kuvaamme Jyväskylän esiopetuksen lastentarhaopettajien kokemuksia kielisuihkutuskoulutuksesta, jota on järjestetty Jyväskylässä elokuusta 2016 alkaen. Tulosten perusteella koulutusmuodosta pidetään ja ... -
"Luin oppikirjoja ja kirjaimellisesti pänttäsin asioita" : vieraiden kielten opettajaopiskelijat kielen oppimista ja opettamista pohtimassa
Alanen, Riikka; Kajander, Kati; Nyman, Tarja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2013)Portfolios have been used for a number of years in language teacher education to support and nurture pre-service teachers’ reflective thinking. Combined with the European Language Portfolio (ELP), portfolio provides a ... -
"Ainahan on pakko istua sisällä ensin ja opetella ne sanat ennenku voidaan ruveta leikkimään" : kielten opettajaopiskelijoiden käsityksiä vieraan kielen opettamisesta ja oppimisesta
Hynninen, Lea (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää alakouluikäisille lapsille tarkoitetun kielileirin ohjaajina toimineiden vieraiden kielten opettajaopiskelijoiden käsityksiä vieraan kielen opettamisesta ja oppimisesta. Vieraan ... -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
Усвоение лексики русского языка с помощью метода «языковой душ» в детском саду – Usvoenie leksiki russkogo âzyka s pomoŝȗ metoda «âzykovoi duš» v detskom sadu (Venäjän kielen sanaston omaksuminen päiväkodissa kielisuihkutusmetodia apuna käyttäen)
Dahl, Kia (2022)Hallituksen päätöksen myötä ensimmäisen vieraan kielen opetus alkaa jo 1. luokalla, minkä tarkoituksena on monipuolistaa suomalaisten kielitaitoa koulun alusta lähtien. Tässä pro gradu -tutkielmassa perehdyn kielisuihkutukseen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.