”Ai niin, unohdin pyyhkeen ja uikkarin kielisuihkutteluun tänään.” Vieraiden kielten aineenopettajiksi opiskelevien kokemuksia kielisuihkutuksesta
Bärlund, P., Nyman, T., & Kajander, K. (2015). ”Ai niin, unohdin pyyhkeen ja uikkarin kielisuihkutteluun tänään.” Vieraiden kielten aineenopettajiksi opiskelevien kokemuksia kielisuihkutuksesta. In M. Kauppinen, M. Rautiainen, & M. Tarnanen (Eds.), Elävä ainepedagogiikka : Ainedidaktiikan symposium Jyväskylässä 13.–14.2.2014 (pp. 76-96). Ainedidaktisia tutkimuksia, 9. Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. Retrieved from http://hdl.handle.net/10138/154156
Published in
Ainedidaktisia tutkimuksia;9Date
2015Discipline
Vieraat kieletCopyright
© Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2015.
Kuvaamme artikkelissamme vieraiden kielten aineenopettajaksi opiskelevien kokemuksia
kielisuihkutusmetodista varhaisen vieraan kielenoppimisen ja -opettamisen
välineenä. Tutkimusaineisto koostuu 15 soveltavan ohjatun opetusharjoittelun
harjoitteluraportista, joissa kuvataan aamu- ja iltapäivätoiminnassa ja
esiopetuksessa suoritettua opetusharjoittelua. Lähestymme tutkimusaineistoa
laadullisesti. Tutkimusaineiston analyysissä on etsitty vastauksia, miksi opiskelijat
ovat hakeutuneet kielisuihkutukseen, mitä tavoitteita he asettivat kielisuihkutukselle
ja sen sisällölle sekä, kuinka he ovat kokeneet harjoittelun vaikuttaneen
heidän ammatilliseen kehitykseensä. Opiskelijat ovat kokeneet kielisuihkutuksen
erittäin merkityksellisenä oman opettajuuteensa kehittymisen kannalta, he
ovat päässeet irti oppikirjasidonnaisuudesta ja astuneet kohti autenttista kielten
opettamista. Tutkimustulosten pohjalta voidaan opettajankoulutusta kehittää
vastaamaan paremmin 2000-luvun vaatimuksiin oppikirjatonta pedagogiikkaa
kohti sekä keväällä 2014 julkaistussa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnoksessa
esitettyyn kielisuihkutuksen laajentamiseen vuosiluokilla 1-2.
...


Publisher
Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ryIs part of publication
Elävä ainepedagogiikka : Ainedidaktiikan symposium Jyväskylässä 13. 14.2.2014, ISBN 978-952-5993-16-5ISSN Search the Publication Forum
1799-960XKeywords