University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Seminaarityöt
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Seminaarityöt > View Item

Kielellisen tietoisuuden ja kehittyvän lukutaidon tukeminen esiopetuksessa kirjallisuutta käyttäen

Thumbnail
View/Open
377.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Joronen, Outi
Date
2021
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka esiopettajat käyttivät kirjallisuutta ja mitä he pitivät tärkeänä tukiessaan lasten kielellistä kehitystä ja kehittyvää lukutaitoa kirjallisuutta käyttäen. Tutkimus on laadullinen ja se toteutettiin haastattelemalla neljää esiopetuksessa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa, joista jatkossa käytetään nimitystä esiopettaja. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Monipuolinen kirjallisuus oli tärkeässä asemassa esiopettajien tukiessa lasten kielellistä tietoisuutta ja kehittyvää lukutaitoa. Kirjoja käytettiin eri oppimiskokonaisuuksissa ja kirjallisuus toimi pohjana taiteelle, draamalle ja tarinoille. Lasten taitotaso huomioitiin kirjallisuuden käytössä ja lapset oli jaettu kielellisten taitojen mukaan oppimisryhmiin. Lasten kanssa keskusteltiin tarinoista ja esiopettajat loruttelivat lasten kanssa. Päivittäistä lapsille lukemista ja runsasta, vaihtuvaa, lasten saatavilla olevaa kirjallisuutta pidettiin tärkeänä. Kirjallisuuden valinnassa huomioitiin lasten kiinnostuksen kohteet ja heitä koskettavat aiheet. Lukuhetki loi myönteisen yhdessäolon hetken. Esiopettajat motivoivat lapsia innostavalla otteellaan ja tunnelman luomisella lukutilanteeseen. Lapset saivat valita kirjoja säännöllisillä kirjastokäynneillä. Esiopettajat pyrkivät siirtämään lapsille arvostuksen kirjoja kohtaan. Myös vanhempia kannustettiin lukemaan lapsille. Kirjallisuuden käyttöä pidettiin tärkeänä ja kirjallisuuden koettiin kehittävän lasten kuullun ymmärtämistä ja sanavarastoa sekä rikastavan kieltä. ...
Keywords
kehittyvä lukutaito lastenkirjallisuus lukutaito esiopetus lukeminen kielen omaksuminen varhaiskasvatus kielellinen kehitys esikouluikäiset kielellinen tietoisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104092302

Metadata
Show full item record
Collections
  • Seminaarityöt [136]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Development of literacy in kindergarten and primary school 

    Leppänen, Ulla (Jyväskylän yliopisto, 2006)
  • Fonologisen tietoisuuden tehtävät ensiluokkalaisten lukutaidon ennustajina 

    Huovinen, Marjo (2001)
  • Päiväkotilasten lukuleikit : lukutaidon ja lukemistietoisuuden kehittyminen interventiotutkimuksessa 

    Karvonen, Pirkko (Jyväskylän yliopisto, 2005)
    Pirkko Karvosen väitöstutkimus osoittaa, että 4-6 -vuotiaat lapset voivat oppia lukemaan jo päiväkodissa. Karvosen mukaan lapset ovat kiinnostuneita lukemisesta ja pitävät lukuleikeistä. Lapset liittävät lukemisen merkityksen ...
  • Kielellistä kehitystä tukevan intervention yhteys lasten lukemisen valmiuksien kehittymiseen 

    Räty, Johanna (2014)
  • Vanhempien uskomusten yhteydet lapsen lukemisvalmiuteen 

    Kärkkäinen, Kirsi (2007)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre