”Lisää aikuisia, käsiä, silmiä, korvia ja aikaa!” : luokanopettajien kokemuksia työtyytyväisyydestä ja työtä kuormittavista tekijöistä
Päivämäärä
2022Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien työtyytyväisyyttä ja työtyytymättömyyttä. Tutkimme millaiseksi luokanopettajat kokevat työtyytyväisyytensä, millaiset tekijät kuormittavat luokanopettajia heidän työssään sekä millaisilla keinoilla kuormitustekijöitä voisi vähentää. Tässä tutkimuksessa työtä kuormittavat tekijät määritellään työtyytyväisyyttä haastaviksi tekijöiksi, jotka aiheuttavat työtyytymättömyyttä. Tutkimuksen tutkimusote on laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä avoimella kyselylomakkeella tammi-helmikuussa vuonna 2022, Facebookin Alakoulun aarreaitta -ryhmässä. Verkkokyselyyn osallistui 24 luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittavat, että luokanopettajat ovat sekä tyytyväisiä ja tyytymättömiä työhönsä. Työtyytyväisyyttä kokivat opettajat, jotka olivat motivoituneita työhönsä, saivat onnistumisen kokemuksia työpäivien aikana, sekä saivat kannustusta työyhteisöltään. Kuormitustekijöiksi nimettiin haastavat oppilaat ja huoltajat, suuret luokkakoot, inkluusio ja opetuksen ulkopuoliset tehtävät sekä koronapandemiasta aiheutuneet yllättävät muutokset. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) koettiin epäselväksi, liian laajaksi ja pinnalliseksi kokonaisuudeksi. Luokanopettajien mielestä kuormitustekijöitä voisi vähentää lisäämällä resursseja kouluun, alentamalla omia standardeja ja pienentämällä luokkakokoja. Tämä tutkimus lisää tietoutta luokanopettajien näkökulmasta siihen, miten kuormitustekijöitä voi vähentää työtyytyväisyyden parantamiseksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä
Muittari, Olli; Pelamo, Jesse (2023)Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta luokanopettajien työhyvinvoinnin tämänhetkisestä tilasta. Tämän ohella selvitimme työ-hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä luokanopettajien ... -
Luokanopettajien kokemuksia kuormituksen vaikutuksesta työkykyyn
Reinikainen, Annukka (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia alakoulun 1.-6-luokan luokanopettajien kokemuksia kuormituksen vaikutuksesta työkykyyn sekä keinoja ehkäistä kuormittumista. Käsittelen johdannossa muutosten vaikutusta opettajan ... -
Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvoinnin mahdollisen muutoksen heijastumisesta työskentelyyn koronapandemian aikana
Pöyhtäri, Sanni (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien kokemaa työhyvinvointia koronapandemian aikana. Tutkimuksen toteutuksen aikana koronapandemia oli vaikuttanut suomalaiseen koulujärjestelmään noin vuoden ajan, ja ... -
Digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään etäopetuksesta
Kariuki, Mira (2024)Tämän tutkimuksen avulla tarkastellaan digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään 2020 etäopetusajasta. Tutkimus käsittelee 4.-6. luokkien luokanopettajien käyttämiä toimintatapoja ja sähköisten ... -
Luokanopettajien kokemuksia lähityöyhteisön merkityksestä työhyvinvoinnille
Kouhia, Tilda (2022)Tässä tutkimuksessa tutkittiin sitä, millaisia merkityksiä luokanopettajat antavat lähityöyhteisölleen työhyvinvointiin liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa näistä merkityksistä sekä ymmärtää, minkälaista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.