Luokanopettajien kokemuksia kuormituksen vaikutuksesta työkykyyn
Authors
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia alakoulun 1.-6-luokan luokanopettajien kokemuksia kuormituksen vaikutuksesta työkykyyn sekä keinoja ehkäistä kuormittumista. Käsittelen johdannossa muutosten vaikutusta opettajan työkykyyn ja teoriaosuudessa määrittelen työkyvyn käsitettä sekä avaan työkyvyn malleja ja ulottuvuuksia.
Tutkimukseni on laadullinen kyselytutkimus, joka sisältää kaksi strukturoitua, yhden puolistrukturoidun ja kolme avointa kysymystä. Olen käyttänyt tutkimuksessani fenomenologista tutkimussuuntausta, joka pyrkii kuvaamaan ilmiötä sellaisena kuin tutkittavat ne kokevat. Tutkimusryhmäni koostuu keskisuuren maakunnan kolmen alakoulun luokanopettajista. Aineiston analyysimenetelmäni on aineistolähtöinen, jossa tutkimustieto työkyvyn teoriasta ohjasi avoimien kysymysten sisällönanalyysia.
Tutkimuksen keskeinen tulos oli luokanopettajien kokemuksista ryhmitellyt teemat työkykyä kuormittavista tekijöistä. Eniten kuormitusta koettiin aiheutuvan oppilasryhmän hallinnassa, johon vaikuttivat oppilasryhmän heterogeenisyys sekä moninaiset oppilashuollolliset ongelmat. Lähes yhtä moni opettaja koki arvioinnin, yhteydenpidon oppilaiden huoltajiin sekä lisätyöt kuormitusta aiheuttaviksi. Yleisin ajankohta kuormittumiselle koettiin olevan syys- ja kevätlukukausien päätöksen aikaan marras-joulukuussa sekä huhti-toukokuussa, jolloin töiden on tapana kasautua arvioinnin sekä juhlien tuodessa lisätöitä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29790]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien kokemuksia opettajastereotypioista ja stereotypisoijista.
Kulju, Viivi; Lahtinen, Kaneli (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien tunnistamia ja kokemia opettajastereotypioita, sekä sitä, keiden opettajat kokevat heitä stereotypisoivan. Tässä tutkimuksessa stereotypioilla tarkoitetaan ... -
"Toisaalta, kun joku voi hyvin, niin muutkin voivat..." : luokanopettajien kokemuksia johtamisen vaikutuksesta työhyvinvointiin
Kotiranta, Kati; Pitkänen, Sirpa (2012) -
Voimavara vai kuormitustekijä? : luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin
Hytönen, Tiina; Karhunen, Johanna (2013)Tiina Hytönen ja Johanna Karhunen. 2013. Voimavara vai kuormitustekijä? Luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ... -
Opettaja kiusattuna : peruskoulun opettajien kokemuksia vertaisrajat ylittävästä kiusaamisesta
Kauppi, Teemu (University of Jyväskylä, 2015) -
Luokanopettajien kokemuksia taukoliikunnan vaikutuksesta oppilaiden luokkahuonekäyttäytymiseen
Turunen, Petrus (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, luokanopettajien kokemuksia oppituntien aikaisen taukoliikunnan vaikutuksesta oppilaiden luokkahuonekäyttäytymiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös, millaiseksi luokanopettajat ...