Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta luokanopettajien työhyvinvoinnin tämänhetkisestä tilasta. Tämän ohella selvitimme työ-hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä luokanopettajien kokemusten pohjalta. Tutkimuksessamme hyödynsimme fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Haastattelimme viittä 3–10 vuotta työskennellyttä luokan-opettajaa. Toteutimme haastattelut tammi- helmikuussa vuonna 2023. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksemme tulokset osoittivat, että enemmistö haastateltavista koki oman työhyvinvointinsa hyväksi ja sen olevan riittävällä tasolla oman jaksamisensa kannalta. Toisaalta osa haastateltavista ei kuitenkaan kokenut työhyvinvointiaan riittäväksi. Työhyvinvointia edistäviksi tekijöiksi nousivat työyhteisö ja kollegat, vapaa-aika, esihenkilön rooli ja oppilaat. Heikentäviksi tekijöiksi muodostuivat oppilaiden häiriökäyttäytyminen, työmäärä, kiire ja resurssit.
Työhyvinvointi näyttäytyy usein valtamediassa negatiivisena ilmiönä. Tutkimus osoitti usean luokanopettajan työhyvinvoinnin olevan riittävä, minkä vuoksi työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä on syytä tarkastella myös positiivisesta näkökulmasta. Työhyvinvoinnin kokemus on yksilöllistä, minkä takia on tarkoituksen mukaista pohtia, olisiko esimerkiksi resurssien lisäämisellä ylläpitävä ja parantava vaikutus luokanopettajien työhyvinvointiin nykyisessä tilanteessa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [27659]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvoinnin mahdollisen muutoksen heijastumisesta työskentelyyn koronapandemian aikana
Pöyhtäri, Sanni (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien kokemaa työhyvinvointia koronapandemian aikana. Tutkimuksen toteutuksen aikana koronapandemia oli vaikuttanut suomalaiseen koulujärjestelmään noin vuoden ajan, ja ... -
”Lisää aikuisia, käsiä, silmiä, korvia ja aikaa!” : luokanopettajien kokemuksia työtyytyväisyydestä ja työtä kuormittavista tekijöistä
Ketonen, Tilla; Tajakka, Niina (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien työtyytyväisyyttä ja työtyytymättömyyttä. Tutkimme millaiseksi luokanopettajat kokevat työtyytyväisyytensä, millaiset tekijät kuormittavat luokanopettajia heidän ... -
Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja sen edistämisestä : "työhyvinvointi on vähä laajempi käsite, se ei oo yhden päivän tunne tai mieliala"
Kukila, Tiia-Maria; Vihavainen, Jenni (2018)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään luokanopettajien työhyvinvointia tukevia ja haastavia tekijöitä sekä työyhteisön merkitystä työhyvinvoinnille. Lisäksi tarkastellaan opettajien kokemuksia työhyvinvoinnin ... -
Luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen merkityksestä työhyvinvointiin
Vertanen, Katja; Saarelainen, Hanna (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta sekä heidän kokemuksiaan positiivisen pedagogiikan merkityksestä työhyvinvointiin. Tutkimuksen avulla pyritään saamaan tietoa ...