dc.contributor.advisor | Innanen, Hely | |
dc.contributor.author | Ketonen, Tilla | |
dc.contributor.author | Tajakka, Niina | |
dc.date.accessioned | 2022-05-10T05:20:59Z | |
dc.date.available | 2022-05-10T05:20:59Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80949 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien työtyytyväisyyttä ja työtyytymättömyyttä. Tutkimme millaiseksi luokanopettajat kokevat työtyytyväisyytensä, millaiset tekijät kuormittavat luokanopettajia heidän työssään sekä millaisilla keinoilla kuormitustekijöitä voisi vähentää. Tässä tutkimuksessa työtä kuormittavat tekijät määritellään työtyytyväisyyttä haastaviksi tekijöiksi, jotka aiheuttavat työtyytymättömyyttä. Tutkimuksen tutkimusote on laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä avoimella kyselylomakkeella tammi-helmikuussa vuonna 2022, Facebookin Alakoulun aarreaitta -ryhmässä. Verkkokyselyyn osallistui 24 luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittavat, että luokanopettajat ovat sekä tyytyväisiä ja tyytymättömiä työhönsä. Työtyytyväisyyttä kokivat opettajat, jotka olivat motivoituneita työhönsä, saivat onnistumisen kokemuksia työpäivien aikana, sekä saivat kannustusta työyhteisöltään. Kuormitustekijöiksi nimettiin haastavat oppilaat ja huoltajat, suuret luokkakoot, inkluusio ja opetuksen ulkopuoliset tehtävät sekä koronapandemiasta aiheutuneet yllättävät muutokset. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) koettiin epäselväksi, liian laajaksi ja pinnalliseksi kokonaisuudeksi. Luokanopettajien mielestä kuormitustekijöitä voisi vähentää lisäämällä resursseja kouluun, alentamalla omia standardeja ja pienentämällä luokkakokoja. Tämä tutkimus lisää tietoutta luokanopettajien näkökulmasta siihen, miten kuormitustekijöitä voi vähentää työtyytyväisyyden parantamiseksi. | fi |
dc.format.extent | 54 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | työtyytymättömyys | |
dc.subject.other | kuormitustekijä | |
dc.title | ”Lisää aikuisia, käsiä, silmiä, korvia ja aikaa!” : luokanopettajien kokemuksia työtyytyväisyydestä ja työtä kuormittavista tekijöistä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202205102600 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | kuormitus | |
dc.subject.yso | työtyytyväisyys | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |