dc.contributor.author | Hansell, Katri | |
dc.contributor.author | Ståhl, Matilda | |
dc.contributor.author | Pörn, Michaela | |
dc.contributor.author | Rusk, Fredrik | |
dc.contributor.author | Backholm-Nyberg, Yvonne | |
dc.contributor.author | Majors, Joachim | |
dc.contributor.author | Bäck, Sandra | |
dc.contributor.editor | | |
dc.date.accessioned | 2022-05-05T05:31:58Z | |
dc.date.available | 2022-05-05T05:31:58Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Hansell, K., Ståhl, M., Pörn, M., Rusk, F., Backholm-Nyberg, Y., Majors, J., Bäck, S. (2022). Tandem på spel : spelbaserat språklärande över språkgränsen. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>.13(3). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2022/tandem-pa-spel-spelbaserat-spraklarande-over-sprakgransen | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80887 | |
dc.description.abstract | Projektet Tandem på spel kombinerar tandemundervisning som modell för ömsesidigt språklärande och de digitala spelens pedagogiska potential i (språk)undervisningen. På detta sätt skapas möjligheter för elever med olika språkliga bakgrund att mötas kring tematiskt meningsfulla och åldersanpassade spel för att bygga broar mellan språkgrupperna och skapa autentiska möjligheter till språkanvändning och -lärande. Tandempedagogik har under det senaste decenniet utvecklats inom språkundervisningen i både fysiska och virtuella lärmiljöer, men kombinationen med spelpedagogisk verksamhet är en ny öppning. Syftet med artikeln är att diskutera möjligheter och utmaningar med att kombinera digitala spel med tandem som modell för språklärande. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | |
dc.publisher | Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli, koulutus ja yhteiskunta | |
dc.relation.uri | https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2022/tandem-pa-spel-spelbaserat-spraklarande-over-sprakgransen | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.title | Tandem på spel : spelbaserat språklärande över språkgränsen | |
dc.type | journal article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202404152883 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0181 | |
dc.relation.numberinseries | 3 | |
dc.relation.volume | 13 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat, 2022 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | pelaaminen | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p22353 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p24061 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p14483 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6062 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |