Show simple item record

dc.contributor.authorTilsala, Niina
dc.date.accessioned2022-04-25T07:09:35Z
dc.date.available2022-04-25T07:09:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80680
dc.description.abstractSuurin osa lukio-opiskelijoista voi hyvin, mutta osa kokee opiskelun kuormittavana. Lukiokoulutuksen uudistuksilla onkin pyritty lisäämään opiskelijoiden hyvinvointia sekä opiskelun ja hyvinvoinnin tukea. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä lukiossa toimivilla opiskelun ja hyvinvoinnin tuen ammattilaisilla on lukio-opiskelijoiden hyvinvoinnista sekä opiskelun ja hyvinvoinnin tuesta. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja se toteutettiin haastattelemalla lukiossa työskenteleviä opiskeluhuollon kuraattoreita ja psykologeja sekä erityisopettajia ja opinto-ohjaajia Keski-Suomen alueella. Puolistrukturoituun teemahaastatteluun osallistui yhdeksän opiskelun ja hyvinvoinnin tuen ammattilaista. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tulosten mukaan lukio-opiskelijan hyvinvointi muodostuu opiskelusta, opiskelijan ominaisuuksista ja sosiaalisista suhteisista, jotka voivat tukea tai heikentää opiskelijan hyvinvointia. Lukion opiskelun ja hyvinvoinnin tukimallissa merkittävää on opiskelijan aktiivinen rooli tuen hakijana. Tuki on yleensä opettajien tarjoamaa pedagogista tukea tai opiskeluhuollon tarjoamaa keskustelutukea. Monialaista asiantuntijaryhmää hyödynnetään lukioissa vaihtelevasti, ja tarvittaessa opiskelija ohjataan yhteistyötahojen pariin.fi
dc.format.extent68
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleOpiskelun ja hyvinvoinnin monialainen tuki lukiossa : lukiossa toimivien ammattilaisten näkökulma
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202204252357
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysoopiskelu
dc.subject.ysotukimuodot
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record