Opiskelun ja hyvinvoinnin monialainen tuki lukiossa : lukiossa toimivien ammattilaisten näkökulma
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Suurin osa lukio-opiskelijoista voi hyvin, mutta osa kokee opiskelun kuormittavana. Lukiokoulutuksen uudistuksilla onkin pyritty lisäämään opiskelijoiden hyvinvointia sekä opiskelun ja hyvinvoinnin tukea. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä lukiossa toimivilla opiskelun ja hyvinvoinnin tuen ammattilaisilla on lukio-opiskelijoiden hyvinvoinnista sekä opiskelun ja hyvinvoinnin tuesta.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja se toteutettiin haastattelemalla lukiossa työskenteleviä opiskeluhuollon kuraattoreita ja psykologeja sekä erityisopettajia ja opinto-ohjaajia Keski-Suomen alueella. Puolistrukturoituun teemahaastatteluun osallistui yhdeksän opiskelun ja hyvinvoinnin tuen ammattilaista. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tulosten mukaan lukio-opiskelijan hyvinvointi muodostuu opiskelusta, opiskelijan ominaisuuksista ja sosiaalisista suhteisista, jotka voivat tukea tai heikentää opiskelijan hyvinvointia. Lukion opiskelun ja hyvinvoinnin tukimallissa merkittävää on opiskelijan aktiivinen rooli tuen hakijana. Tuki on yleensä opettajien tarjoamaa pedagogista tukea tai opiskeluhuollon tarjoamaa keskustelutukea. Monialaista asiantuntijaryhmää hyödynnetään lukioissa vaihtelevasti, ja tarvittaessa opiskelija ohjataan yhteistyötahojen pariin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29033]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaaminen : ammattilaisten näkökulma
Helin, Linda (2016)Tutkimuksessa tarkasteltiin ammattilaisten kokemuksia psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaamisesta ja tukemisesta. Keskiössä olivat ammattilaisten kokemat haasteet. Lisäksi selvitettiin, mitä tutkittavat pitivät ... -
Mitä 50-vuotiaat katuvat? : kehityksellinen ja hyvinvoinnin näkökulma
Lahtela, Laura; Rajala, Anna-Maria (2010)Tutkimuksemme kohteena olivat 50-vuotiaiden katumukset. Tarkastelimme katumusten esiintyvyyttä ja niiden sisältöjä sekä sitä missä iässä ne ovat keskimäärin alkaneet kaduttaa. Lisäksi tutkimme eri taustatekijöiden yhteyttä ... -
Keskipohjalaisyritykset toimintaympäristönsä ja sen hyvinvoinnin rakentajina : diskurssianalyyttinen näkökulma
Kotaja, Sari (Jyväskylän yliopisto, 2008)This research focuses on small and medium sized enterprises in Finland’s Central Ostrobothnia region as constructors of identity and welfare for their operating environment. To investigate the phenomenon I apply a discourse ... -
Lasten parissa toimivien ammattilaisten mentalisaatio, tunneäly ja resilienssi : kokemuksia koulutuksesta
Otsala, Laura (2020)Mentalisaatio, tunneäly ja resilienssi ovat mielen taitoja, joiden kehittämisen kautta mielen hyvinvointia voidaan edistää. Lapsen mielen hyvinvointi rakentuu häntä hoitavien aikuisten mielenterveyden varassa. Lasten parissa ... -
Lukio-opiskelun esteet ja opiskelun tuen kehittäminen tuen antajien ja vastaanottajien kokemana
Lång, Emilia (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia opiskelun esteitä on yhdessä keskisuomalaisessa lukiossa ja miten lukiokoulutuksen esteettömyyttä voitaisiin parantaa kehittämällä opiskelun tukea. Tutkimus toteutettiin ...