Psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaaminen : ammattilaisten näkökulma
Tutkimuksessa tarkasteltiin ammattilaisten kokemuksia psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaamisesta ja tukemisesta. Keskiössä olivat ammattilaisten kokemat haasteet. Lisäksi selvitettiin, mitä tutkittavat pitivät psyykkisenä oireiluna eli millaisia asioita psyykkiseen oireiluun liitettiin. Tutkimuksen laadullinen aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä vuosina 2014 ja 2015 osana Veturi-hanketta. Kyselyyn vastasi muun muassa opetus- ja opiskeluhuollon henkilöstöä, kuntoutuksen henkilöstöä sekä järjestöjen työntekijöitä eri puolilta Suomea. Vastauksia kyselyyn tuli 269. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä ja psyykkisen oireilun muotoja kartoitettiin kvantifioimalla.
Analyysissa työntekijän kokemat haasteet muodostuivat ammattilaisen si-säisistä haasteista, tukijärjestelmän haasteista ja koulun toimintakulttuurin haasteista. Ammattilaisen sisäiset haasteet jakautuivat ammatillisiin ja psyykkisiin haasteisiin ja koulun toimintakulttuurin haasteet fyysisen ympäristön, koulun käytänteiden ja vaatimusten sekä vuorovaikutussuhteiden haasteisiin.
Tämän tutkimuksen perusteella yleisimpiä koulun arjessa ilmeneviä psyykkisen oireilun muotoja ovat aggressiivisuus ja hiljainen reagoiminen, kuten ahdistus ja masennus. Psyykkisen oireilun kohtaaminen kuormitti tutkittavia ja herätti heissä erilaisia tunteita. Halu auttaa ja tukea oppilasta oli suuri, mutta omat voimavarat koettiin rajallisiksi ja ammattitaito osin riittämättömäksi. Yhteistyö oppilaan hoitotahojen ja perheen kanssa ei aina sujunut mutkattomasti ja oman rooli oppilaan tukemisessa oli epäselvä. Kritiikkiä saivat osakseen toimimattomat hoitoketjut, tuen saannin vaikeus ja koko koulujärjestelmä tiukkoine vaatimuksineen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Psyykkisesti oireilevien nuorten erityisluokkaopetus osana kokonaiskuntoutusta
Norris, Heidi (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläkoulun erityisluokanopettajien näkemyksiä erityisluokkaopetuksen merkityksestä psyykkisesti oireilevien oppilaiden kuntoutuksessa sekä heidän kokemuksiaan omasta roolistaan osana ... -
Psyykkisesti oireileva lapsi varhaiskasvatuksessa : ammattilaisten näkökulma
Hulkko, Anne (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten varhaiskasvatuksen ammattilaiset määrittelevät psyykkisen oireilun, millaisia haasteita lapsen psyykkinen oireilu tuo varhaiskasvatuksen arkeen, psyykkisesti oireilevan ... -
Liikunnanopettaja lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin tukena
Jämsä, Lauri; Kokkila, Iina (2022)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka yleistä lasten ja nuorten psyykkinen oireilu on Suomessa työskentelevien liikunnanopettajien näkökulmasta. Lisäksi tutkittiin liikunnanopettajien valmiuksia kohdata psyykkisesti ... -
”Ehkä et vaan jotenki ymmärtäs, et on oikeesti niinku paha olla.” : psyykkisesti oireilevan oppilaan tukeminen koulussa – oppilaiden kokemuksia ja toiveita
Sula, Henna-Maria; Ronkainen, Helmi-Elisa (2021)Erilaisista mielenterveysongelmista johtuva psyykkinen oireilu näkyy yhä enemmän lasten ja nuorten keskuudessa. Koulussa psyykkiset häiriöt vaikuttavat oppilaan koulunkäyntiin ja koulukuntoisuuteen. Tuen tarve voi olla ... -
Fyysisen aktiivisuuden yhteys lasten ja nuorten mielenterveyteen
Kiviniemi, Aleksi (2024)Lasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt merkittävästi 2000-luvulla. Useimmat lapset ja nuoret kerryttävät päivittäin vähemmän fyysistä aktiivisuutta kuin heidän ikänsä suositukset edellyttäisivät. Samalla ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.