University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lukio-opiskelun esteet ja opiskelun tuen kehittäminen tuen antajien ja vastaanottajien kokemana

Thumbnail
View/Open
521.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lång, Emilia
Date
2020
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia opiskelun esteitä on yhdessä keskisuomalaisessa lukiossa ja miten lukiokoulutuksen esteettömyyttä voitaisiin parantaa kehittämällä opiskelun tukea. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin avoimien haastattelujen avulla. Tutkimusjoukko koostui kuudesta haastateltavasta; neljästä lukiossa työskentelevästä henkilöstä ja kahdesta opiskelijasta. Tuloksien perusteella opiskelun esteet jakautuivat kolmelle esteettömyyden ulottuvuudelle: fyysinen esteettömyys, sosiaalis-psyykkis-asenteellinen-esteettömyys ja pedagoginen esteettömyys. Fyysisiä esteitä olivat tilojen puute ja sisäilmaongelmat. Sosiaalis-psyykkis-asenteellisia esteitä olivat opiskelijoiden kokema häpeä ja opettaja-oppilas-luottamussuhteen luomisen vaikeudet. Pedagogisia esteitä olivat yksilöopetuksen puute ja pienryhmän järjestämisen haastavuus. Opiskelun tuen kehitysehdotukset jakautuivat kouluyhteisön tason ratkaisuihin, opettajan työtä tukeviin ratkaisuihin ja opiskelijan opintoja edistäviin ratkaisuihin. Kouluyhteisön tasolla opiskelun tukea voidaan parantaa tekemällä rakenteellisia muutoksia oppilastuntemuksen lisäämiseksi ja yksilöllisen tuen mahdollistamiseksi. Opettajan työtä tukisi selkeä työnkuvan ohjeistus ja mahdollisuus varhaiseen puuttumiseen ja oppimisen ongelmien arviointiin suuntautuvien toimintamallien kautta. Opiskelijan tasolla häpeää poistaisi laajempi tiedottaminen oppimisvaikeuksista sekä S2-opiskelijoiden oikeuksien erityisjärjestelyihin kattavampi huomiointi. ...
Keywords
opiskelun tuki esteettömyys opiskelu tukeminen lukio
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003262552

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25559]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Venäjänkielisten maahanmuuttajien liikkuminen ja liikkumisen esteet Huhtasuolla 

    Ukkonen, Jesse (2022)
    Koko Suomen väestön terveyden kannalta katsotaan tärkeäksi, että fyysistä aktiivisuutta edistetään kaikki eri väestöryhmät huomioiden, sillä fyysinen aktiivisuus vaikuttaa monin eri keinoin ihmisten terveyteen, hyvinvointiin ...
  • Missä Huhtasuon asukkaat liikkuvat? : liikkumisympäristöt ja niiden kehittäminen 

    Lehtokorpi, Stella (2023)
    Yhdenvertaisuus on noussut tärkeäksi teemaksi liikunta-alalla ja liikkumisen yhdenvertaisuutta on ryhdytty tutkimaan järjestelmällisesti liikunnan eri sektoreilla. Yhdenvertaisilla liikkumismahdollisuuksilla on tärkeä ja ...
  • The master's thesis process, its challenges, and how to overcome them : an investigation of English Master's degree students' perceptions of their thesis process at the University of Jyväskylä 

    Mäki-Kuutti, Matias (2021)
    Maisterin tutkielma on yliopisto-opiskelijan tärkein opinnäyte, opintojen luonnollinen päätös, jossa esitellään opiskelijan hankkimia taitoja ja osaamista. Tässä tutkimuksessa käsitellään Jyväskylän Yliopiston Englannin ...
  • "Olihan se nyt paljon enemmän sellasta, että piti ite oikeesti ajatella jotain" : tiimeissä opiskelun vaikutus historian oppimiseen Jyväskylän koulutuskuntayhtymän Tiimilukio -hankkeessa Sepän lukion KULTSI -kurssilla lukuvuonna 2013-2014 

    Laine, Elli (2017)
    Syksyllä 2013 Jyväskylän Sepän lukiossa toteutettiin Tiimilukio -hankkeeseen kuuluva kurssi ”KULTSI – kulttuurihistoriaa monipuolisesti”. Kurssilla yhdistettiin neljää eri oppiainetta (historia, äidinkieli, kuvaamataito ...
  • Opiskelun ja hyvinvoinnin monialainen tuki lukiossa : lukiossa toimivien ammattilaisten näkökulma 

    Tilsala, Niina (2022)
    Suurin osa lukio-opiskelijoista voi hyvin, mutta osa kokee opiskelun kuormittavana. Lukiokoulutuksen uudistuksilla onkin pyritty lisäämään opiskelijoiden hyvinvointia sekä opiskelun ja hyvinvoinnin tukea. Tämän tutkimuksen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre