Ammatillisen koulutuksen erityisopettajien toiveet, odotukset ja tunteet oppivelvollisuuden laajentamisen kynnyksellä
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Oppivelvollisuuden uudistuminen astui voimaan vuonna 2021 pyrkien ratkaisemaan peruskoulun ja toisen asteen koulutuksen nivelvaiheen nuorten haasteita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille ammatillisissa oppilaitoksissa toimivien erityisopettajien ainutkertaisia toiveita, odotuksia ja tunteita oppivelvollisuuden laajentamisen mukanaan tuomista muutoksista. Tutkimus on laadullinen ja sen lähestymistapa on fenomenografinen. Tutkimusaineisto kerättiin kevään 2021 aikana teemahaastattelun keinoin. Tutkimukseen osallistui neljästä eri suomalaisesta ammatillisesta oppilaitoksesta kymmenen erityisopettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysin keinoin. Tutkimukseni mukaan erityisopettajat toivovat tulevalta oppivelvollisuuden laajentamiseen liittyvältä muutokselta yhteistyötä sekä lisää resursseja niin opetus kuin ohjaustyöhön. Erityisopettajista seitsemän kymmenestä odotti oppilasmäärän sekä/tai ohjaustyön määrällisesti lisääntyvän. Odotukset opintojen muuttumisesta velvoittavaksi ja maksuttomiksi jakoi mielipiteitä motivoinnin ja epätasa-arvon kysymyksissä. Tunnekokemuksista muodostui kolme luokkaa: positiiviset, neutraalit ja negatiiviset tunnekokemukset. Tulokset kertoivat erityisopettajien halusta tehdä oma perustyö hyvin ja laadukkaasti. Koetut tunnekokemukset eivät olleet yhdistettävissä muutokseen kohdistuneisiin toiveisiin ja odotuksiin vaan niissä näkyi selkeä ristiriita. Uudistus saatettiin nähdä positiivisena, mutta oma tunnekokemus oli negatiivinen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Pysyvät lisäresurssit eivät kasvaneet samassa suhteessa haasteiden kanssa.” : toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia oppivelvollisuuden pidentämisestä
Rosenqvist, Noora (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia elokuussa 2021 voimaan astuneen oppivelvollisuuden pidentämisen vaikutuksista omaan työhön. Tutkimuksessa tarkastelu ... -
Yksinäisyys ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiä ennakoivina tekijöinä
Häppäri, Salla; Pulkkinen, Sofia (2020)Suomessa siirtymä peruskoulusta toiselle asteelle tuo nuorelle lisää vastuuta ja mahdollisuuden tehdä omia opintojaan koskevia päätöksiä. Suuri osa nuorista suorittaa toisen asteen tutkinnon, mutta kuitenkin joka vuosi ... -
Psykologisen joustamattomuuden yhteys nuorten koulutuspaikkaan tyytyväisyyteen ja koulutuksen keskeyttämisajatuksiin toisen asteen koulutuksessa
Liinamaa, Sara; Taulavuori, Mira (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhdeksännen luokan psykologisen joustamattomuuden yhteyksiä nuorten toisen asteen koulutukseen sitoutumiseen ja sen muutoksiin koulutuksen ensimmäisen vuoden aikana. Lisäksi ... -
Peruskoulun ja toisen asteen erityisopettajien ja opinto-ohjaajien antamat merkitykset vuoden 2021 oppivelvollisuusuudistukselle
Saukkonen, Sanni (2023)Suomessa toteutettu oppivelvollisuusuudistus astui voimaan vuoden 2021 elokuussa, ja sen myötä oppivelvollisuus laajeni koskemaan kaikkia nuoria aina 18-vuotiaaksi asti. Uudistuksen yhtenä tavoitteena oli ehkäistä ... -
Opiskeleva Keski-Uusimaa : toisen asteen koulutuksen kehittäminen Kuuma-kunnissa ja Sipoossa
Volanen, Matti Vesa (Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto, 2006)Tämä raportti on kolmas sarjassa, jossa olen tarkastellut toisen asteen koulutuksen kehittämistä alueellisesta näkökulmasta. Ensimmäinen tutkimus Opiskeleva Jyväskylän seutu kohdentui kasvavan ja yhteistyöhakuisen ...