Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLemmetty, Soila
dc.contributor.advisorPirttimaa, Riitta
dc.contributor.authorAhopalo, Johanna
dc.date.accessioned2022-03-31T05:36:59Z
dc.date.available2022-03-31T05:36:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80436
dc.description.abstractOppivelvollisuuden uudistuminen astui voimaan vuonna 2021 pyrkien ratkaisemaan peruskoulun ja toisen asteen koulutuksen nivelvaiheen nuorten haasteita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille ammatillisissa oppilaitoksissa toimivien erityisopettajien ainutkertaisia toiveita, odotuksia ja tunteita oppivelvollisuuden laajentamisen mukanaan tuomista muutoksista. Tutkimus on laadullinen ja sen lähestymistapa on fenomenografinen. Tutkimusaineisto kerättiin kevään 2021 aikana teemahaastattelun keinoin. Tutkimukseen osallistui neljästä eri suomalaisesta ammatillisesta oppilaitoksesta kymmenen erityisopettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysin keinoin. Tutkimukseni mukaan erityisopettajat toivovat tulevalta oppivelvollisuuden laajentamiseen liittyvältä muutokselta yhteistyötä sekä lisää resursseja niin opetus kuin ohjaustyöhön. Erityisopettajista seitsemän kymmenestä odotti oppilasmäärän sekä/tai ohjaustyön määrällisesti lisääntyvän. Odotukset opintojen muuttumisesta velvoittavaksi ja maksuttomiksi jakoi mielipiteitä motivoinnin ja epätasa-arvon kysymyksissä. Tunnekokemuksista muodostui kolme luokkaa: positiiviset, neutraalit ja negatiiviset tunnekokemukset. Tulokset kertoivat erityisopettajien halusta tehdä oma perustyö hyvin ja laadukkaasti. Koetut tunnekokemukset eivät olleet yhdistettävissä muutokseen kohdistuneisiin toiveisiin ja odotuksiin vaan niissä näkyi selkeä ristiriita. Uudistus saatettiin nähdä positiivisena, mutta oma tunnekokemus oli negatiivinen.fi
dc.format.extent57
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheroppivelvollisuuden laajentaminen
dc.subject.othertunnekokemukset
dc.subject.othermuutostoiveet
dc.titleAmmatillisen koulutuksen erityisopettajien toiveet, odotukset ja tunteet oppivelvollisuuden laajentamisen kynnyksellä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202203312119
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoodotukset
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoammatilliset erityisopettajat
dc.subject.ysooppivelvollisuus
dc.subject.ysosyrjäytyminen
dc.subject.ysotoisen asteen koulutus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot