Opiskeleva Keski-Uusimaa : toisen asteen koulutuksen kehittäminen Kuuma-kunnissa ja Sipoossa
Tämä raportti on kolmas sarjassa, jossa olen tarkastellut toisen asteen koulutuksen
kehittämistä alueellisesta näkökulmasta. Ensimmäinen tutkimus Opiskeleva
Jyväskylän seutu kohdentui kasvavan ja yhteistyöhakuisen maakuntakeskuksen
toisen asteen koulutuksen kehittämiseen. Toinen työ Opiskeleva
pohjoinen Keski-Suomi kohdistui sen sijaan väestöllisten ja taloudellisten uhkakuvien
varjostamaan Pohjoiseen Keski-Suomeen. Nyt käsillä oleva työ kohdentuu
Suomen ainoan metropolialueen kehyskuntien, Keski-Uudenmaan
Kuuma-kuntien ja Sipoon, toisen asteen koulutuksen kehittämiseen.
Tilanne ja haasteet ovat kussakin tapauksessa erilaiset, mutta kukin tuo
omalla tavallaan esiin uuden kehitysvaiheen toisen asteen koulutuksessa. Suomeen
on muodostumassa 12-vuotinen perusopintojärjestelmä. Se pakottaa
miettimään uudelleen niin valtakunnallisella kuin paikallisellakin tasolla koulutuksen
tehtäviä ja perusrakenteita ja etsimään kullekin seutukunnalle ominaiset
ja käypät ratkaisut. Koulutuksellinen yhdenvertaisuus, oikeudenmukaisuus
ja tasa-arvo voidaan rakentaa toisen asteen koulutukseen siten, että se
ei tuhoa peruskoulujen tunnettua ja hyväksi todettua yhteisyyttä.
...
Julkaisija
Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto, Kuuma-kunnatISBN
978-951-39-3518-4ISSN Hae Julkaisufoorumista
1456-5153Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Tutkimusselosteita [38]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opiskeleva pohjoinen Keski-Suomi : toisen asteen koulutuksen alueellinen kehittäminen
Volanen, Matti Vesa (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2005) -
Psykologisen joustamattomuuden yhteys nuorten koulutuspaikkaan tyytyväisyyteen ja koulutuksen keskeyttämisajatuksiin toisen asteen koulutuksessa
Liinamaa, Sara; Taulavuori, Mira (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhdeksännen luokan psykologisen joustamattomuuden yhteyksiä nuorten toisen asteen koulutukseen sitoutumiseen ja sen muutoksiin koulutuksen ensimmäisen vuoden aikana. Lisäksi ... -
Koulutusten kehittämistä tutkimuksella, yhteistyöllä ja verkostoitumalla : Varhaiskasvatuksen koulutusten kehittämisfoorumin toisen toimintakauden loppuraportti
Halttunen, Leena; Alila, Kirsi; Ekroth, Anne; Tervaspalo, Katri; Töytäri, Aija; Mähönen, Mikko; Päiviö, Anna; Penttinen, Sanna; Helminen, Jari; Nevanen, Saila; Rusi, Meeri; Wallin, Outi; Rutanen, Niina; Sajaniemi, Nina; Kola-Torvinen, Pia; Kumlin, Terhi; Niemi, Johanna; Kahiluoto, Tarja (Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2024)The Second Forum for Developing Education and Training Provision and Programmes in Early Childhood Education and Care served in 2021–2023. During its second term, the Forum continued the work it had began over the first ... -
Kannattaako Suomessa kouluttautua ammatilliselle toiselle asteelle? : koulutuksen palkkavaikutus vuosina 1990-2010
Reinikainen, Rasmus (2016)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan koulutuksen palkkavaikutusta Suomessa vuosien 1990-2010 välillä, ja tutkitaan erityisesti ammatillisen kou-lutuksen merkitystä. Työtäni motivoivat tuloerot, työmarkkinoiden ... -
Aikuisten opiskelumahdollisuudet ja järjestäjäverkko toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa
Raivola, Reijo; Heikkinen, Anja; Kauppi, Antti; Nuotio, Pirjo; Oulasvirta, Lasse; Rinne, Risto; Kamppi, Päivi; Silvennoinen, Heikki (Koulutuksen arviointineuvosto, 2006)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.