”Pysyvät lisäresurssit eivät kasvaneet samassa suhteessa haasteiden kanssa.” : toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia oppivelvollisuuden pidentämisestä
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia elokuussa 2021 voimaan astuneen oppivelvollisuuden pidentämisen vaikutuksista omaan työhön. Tutkimuksessa tarkastelu kohdentuu toisen asteen opinto-ohjaajien työssä jaksamiseen ja työnkuvaan oppivelvollisuusuudistuksen kontekstissa. Tutkimus pyrkii löytämään vastauksia siihen, millaisia muutoksia toisen asteen opinto-ohjaajien työssä on tapahtunut ja siihen, miten opinto-ohjaajat suhtautuvat oman työnkuvansa näkökulmasta oppivelvollisuuden pidentämiseen. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, ja se julkaistiin tammikuussa 2023 sosiaalisen median alustalla. Avoimiin kysymyksiin perustuvaan kyselyyn osallistui 19 lukion ja ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajia eri puolilta Suomea. Tutkimusote on laadullinen, ja se nojaa fenomenologiseen metodologiaan. Tutkimusaineiston analysoinnissa hyödynnettiin sisällönanalyysia, jonka avulla tutkittavien kokemukset luokiteltiin. Tutkimuksessa havaittiin, että oppivelvollisuuden pidentäminen on lisännyt etenkin ei-ohjauksellisten tehtävien ja verkostotyön määrää kyselyyn vastanneiden opinto-ohjaajien työssä. Toinen keskeinen havainto liittyy opinto-ohjaajien kuvauksiin haasteellisista kokemuksista, joissa korostuivat puutteet oppilaitoksen ohjaus- ja tukipalveluiden resursseissa sekä tuen tarpeessa olevien opiskelijoiden määrän kasvu. Kyselyn vastauksissa painottui haasteelliset kokemukset, ja myönteisiä kokemuksia ilmaistiin selvästi vähemmän.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
Sarén, Raisa (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ... -
Peruskoulun ja toisen asteen erityisopettajien ja opinto-ohjaajien antamat merkitykset vuoden 2021 oppivelvollisuusuudistukselle
Saukkonen, Sanni (2023)Suomessa toteutettu oppivelvollisuusuudistus astui voimaan vuoden 2021 elokuussa, ja sen myötä oppivelvollisuus laajeni koskemaan kaikkia nuoria aina 18-vuotiaaksi asti. Uudistuksen yhtenä tavoitteena oli ehkäistä ... -
”Ei semmosia yhden opiskelijan polkuja, vaan pieniä teitä” : opinto-ohjaajien kokemuksia ammatillisen koulutuksen reformista
Luume, Leila; Suokas, Elli-Noora (2019)Tutkimuksen aiheena oli opinto-ohjaajien kokemukset 2018 alkuvuodesta voimaan astuneen ammatillisen koulutuksen reformin tuomista muutoksista. Tutkimuksessa haluttiin selvittää ammatillisessa koulutuksessa toimivien ... -
Peruskoulusta toiselle asteelle -nivelvaihe Espoossa : opinto-ohjaajien ja opiskelijoiden näkemyksiä nivelvaiheen ohjauksen nykytilasta
Kettunen, Sisko-Liisa (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005) -
"Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön
Seppänen, Vilma; Varjonen, Vilma (2021)Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.