”Pysyvät lisäresurssit eivät kasvaneet samassa suhteessa haasteiden kanssa.” : toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia oppivelvollisuuden pidentämisestä
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia elokuussa 2021 voimaan astuneen oppivelvollisuuden pidentämisen vaikutuksista omaan työhön. Tutkimuksessa tarkastelu kohdentuu toisen asteen opinto-ohjaajien työssä jaksamiseen ja työnkuvaan oppivelvollisuusuudistuksen kontekstissa. Tutkimus pyrkii löytämään vastauksia siihen, millaisia muutoksia toisen asteen opinto-ohjaajien työssä on tapahtunut ja siihen, miten opinto-ohjaajat suhtautuvat oman työnkuvansa näkökulmasta oppivelvollisuuden pidentämiseen. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, ja se julkaistiin tammikuussa 2023 sosiaalisen median alustalla. Avoimiin kysymyksiin perustuvaan kyselyyn osallistui 19 lukion ja ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajia eri puolilta Suomea. Tutkimusote on laadullinen, ja se nojaa fenomenologiseen metodologiaan. Tutkimusaineiston analysoinnissa hyödynnettiin sisällönanalyysia, jonka avulla tutkittavien kokemukset luokiteltiin. Tutkimuksessa havaittiin, että oppivelvollisuuden pidentäminen on lisännyt etenkin ei-ohjauksellisten tehtävien ja verkostotyön määrää kyselyyn vastanneiden opinto-ohjaajien työssä. Toinen keskeinen havainto liittyy opinto-ohjaajien kuvauksiin haasteellisista kokemuksista, joissa korostuivat puutteet oppilaitoksen ohjaus- ja tukipalveluiden resursseissa sekä tuen tarpeessa olevien opiskelijoiden määrän kasvu. Kyselyn vastauksissa painottui haasteelliset kokemukset, ja myönteisiä kokemuksia ilmaistiin selvästi vähemmän.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
Sarén, Raisa (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ... -
Peruskoulun ja toisen asteen erityisopettajien ja opinto-ohjaajien antamat merkitykset vuoden 2021 oppivelvollisuusuudistukselle
Saukkonen, Sanni (2023)Suomessa toteutettu oppivelvollisuusuudistus astui voimaan vuoden 2021 elokuussa, ja sen myötä oppivelvollisuus laajeni koskemaan kaikkia nuoria aina 18-vuotiaaksi asti. Uudistuksen yhtenä tavoitteena oli ehkäistä ... -
”Ei semmosia yhden opiskelijan polkuja, vaan pieniä teitä” : opinto-ohjaajien kokemuksia ammatillisen koulutuksen reformista
Luume, Leila; Suokas, Elli-Noora (2019)Tutkimuksen aiheena oli opinto-ohjaajien kokemukset 2018 alkuvuodesta voimaan astuneen ammatillisen koulutuksen reformin tuomista muutoksista. Tutkimuksessa haluttiin selvittää ammatillisessa koulutuksessa toimivien ... -
Peruskoulusta toiselle asteelle -nivelvaihe Espoossa : opinto-ohjaajien ja opiskelijoiden näkemyksiä nivelvaiheen ohjauksen nykytilasta
Kettunen, Sisko-Liisa (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005) -
"Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön
Seppänen, Vilma; Varjonen, Vilma (2021)Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.