”Sisältö on aina se ykkönen” : uutistenlukijan persoonavetoisuus osana uskottavuuden muodostumista
Tässä tutkielmassa pyrin lisäämään tietämystä siitä, miten uutistenlukijan persoonallisuus vaikuttaa hänen uskottavuuteensa. Tarkoituksena oli tuoda esille, millä eri tavoin uutisankkurin persoonallisuus voi ilmetä niin hänen työssään kuin lähetysten ulkopuolella. Pyrin tutkimuksen avulla selventämään, miten haastateltavat erottavat julkisen roolin omasta henkilökohtaisesta minästään ja mitä vaikutuksia henkilöitymisellä on uutistenlukijan tiedonvälityksen arvioinnissa. Lähestyin aihetta teoreettisesti television parasosiaalisuuden näkökulmasta ja aiempaa uskottavuustutkimusta sivuten.
Tutkielman tausta-aineistona toimi Webropol-kyselytyökalulla tehty lomake, joka oli auki viikon ajan Jyväskylän yliopiston journalistiikan opiskelijoille. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää mahdollisten tulevien tv-toimittajien ja näin myös katsojien mielipiteitä uutistenlukijan uskottavuuden rakentumisesta. Avoimia- ja monivalintakysymyksiä yhdistelevä kysely toimi pohjana haastatteluiden luomiselle. Haastatteluaineisto koostuu MTV:n uutistenlukijan Keijo Leppäsen sekä Yle uutisten Matti Röngän ja Piia Pasasen ajatuksista. Haastatteluiden tehtävänä oli lisätä tietämystä uutistenlukijoiden itseymmärryksestä.
Aineiston analyysissä sovelsin siis kahta tutkimusmenetelmää, joita molempia tulkitsin laadullisesti. Puolistrukturoidulla teemahaastattelulla keräämäni aineiston teemoittelin aihepiirien mukaisesti hahmottaakseni kokonaisuuden. Haastateltavien ja kyselyyn osallistuneiden vastauksista ilmeni, miten monitulkintainen käsite uskottavuus on. Uskottavuutta edesauttaakseen lähetyksissä tehdään valintoja, jotta uutinen on keskiössä eikä katsojan huomio kiinnity korostetusti tiedonvälittäjään. Vaikka julkinen työ pakottaa toimittajan tekemään päätöksiä yksityiselämän ja työroolin välillä, itsensä esiintuominen ei ole kuitenkaan kiellettyä. Tutkimus vahvistikin ajatusta, jonka mukaan persoonallisuus luo inhimillisyyttä ja voi näin myös sitouttaa katsojan uutisen pariin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kun tulosurheilu keskeytyy : sisällönanalyysi Tulosruudun ja Urheiluruudun lähetyksistä koronapandemian ensimmäisen tautiaallon aikana
Huura, Netta; Paloniemi, Aino (2021)Tässä tutkielmassa selvitetään, kuinka koronapandemia vaikutti vuoden 2020 keväällä suomalaisen television urheilu-uutislähetyksiin. Tarkoituksena on tuoda esille, minkälaisia sisältöjä kevään lähetyksissä nähtiin, kun ... -
Blogien uskottavuuden vaikutus kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan
Oksanen, Tytti (2016)Blogit ovat nykyään olennainen markkinointikanava ja osa kuluttajien ostoprosessia, sillä monet kuluttajat lukevat arvosteluja tuotteista ja palveluista blogeista ennen osto-päätöksen tekemistä. Blogit sisältävät kasvavassa ... -
Tavallisen ihmisen uskottavuus mainoksen suosittelijana ja uskottavuuden vaikutus asenteeseen mainosta ja brandia kohtaan
Toivonen, Hanna (2012)Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia tavallisten ihmisten käyttöä mainoksen suosittelijoina, tavallisen ihmisen uskottavuutta suosittelijana ja uskottavuuden vaikutusta asenteeseen mainosta ja brandia kohtaan. Aikaisempaa ... -
Somevaikuttajien uskottavuuden rakentuminen julkisyhteisön toteuttamassa terveyskampanjassa
Nurmi, Ilona (2023)Tuotesuosittelujen lisäksi somevaikuttajat ovat viime vuosien aikana alkaneet hyödyntää suuren seuraajamäärän tarjoamaa kattavuutta sekä seuraajien kanssa muodostettua vuorovaikutussuhdetta yhteiskunnallisten asioiden ... -
Kuinka suomalainen televisio kaupallistui
Salokangas, Raimo (Suomen Historiallinen Seura ja Historian Ystäväin Liitto, 2012)Raimo Salokangas arvioi Heikki Hellmanin kirjoittaman Kolmoskanavan historian. Kolmoskanava näkyi ruuduissa vuosina 1986–1992.