Somevaikuttajien uskottavuuden rakentuminen julkisyhteisön toteuttamassa terveyskampanjassa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tuotesuosittelujen lisäksi somevaikuttajat ovat viime vuosien aikana alkaneet hyödyntää suuren seuraajamäärän tarjoamaa kattavuutta sekä seuraajien kanssa muodostettua vuorovaikutussuhdetta yhteiskunnallisten asioiden ajamiseen. Myös järjestöt ja julkisorganisaatiot, ovat tunnistaneet somevaikuttajien voiman uskottavina tiedonjakajina. Sosiaalisen median vaikuttajien hyödyntäminen on kuitenkin edelleen harvinaista julkisissa viestintäkampanjoissa ja julkisorganisaatioiden toteuttamasta vaikuttajaviestinnästä on edelleen vähemmän tutkimusta.
Tämä tutkimus edistää lähteen uskottavuuden teoriaa selvittämällä, kuinka somevaikuttajien uskottavuus muodostuu ja mitä uskottavuuden eri osatekijöitä on löydettävissä julkisorganisaation toteuttamassa vaikuttajakampanjassa, jonka tavoite ei ole kaupallinen vaan kansanterveyttä edistävä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla yhdeksältä 18-25-vuotiaalta mieheltä. Kohdekampanjana käytettiin Säteilyturvakeskuksen #Suniho-kampanjaa, jonka tavoitteena on kertoa UV-säteilyn riskeistä ja kannustaa auringolta suojautumiseen.
Tulosten perusteella kyseinen kohderyhmä arvioi vaikuttajan ja vaikuttajansisältöjen uskottavuutta somevaikuttajan itsensä, tämän tuottaman sisällön ja vaikuttajan ja sisällön yhteensopivuuden perusteella. Haastatteluaineiston pohjalta muodostettiin seitsemän kategoriaa, joiden perusteella kuluttajat arvioivat sosiaalisen median vaikuttajan ja vaikuttajasisällön uskottavuutta. Kategoriat ovat vaikuttajan ja sisällön yhteensopivuus, sisällön toteutustapa, vaikuttajan asiantuntijuus, ulkoinen asiantuntijuus, vaikuttajan tai sisällön samaistuttavuus, vaikuttajan tai sisällön viehättävyys sekä suosituksen sopiminen kuluttajan aiempaan tietoon. Asiantuntijuutta pidettiin keskeisenä uskottavuuden osatekijänä erityisesti silloin, kun kyse on terveysinformaatiosta.
Tutkimus osoitti myös, että kaupallinen yhteistyö ja vaikuttajien saama rahallinen korvaus ei välttämättä heikennä vaikuttajan suosituksen uskottavuutta. Kaupallisten yhteistöiden uskottavuuden nähtiin riippuvan yhteistyöorganisaatiosta ja sen agendasta. Tässä tutkimuksessa kaupallinen yhteistyö julkisorganisaation kanssa edisti suosituksen luotettavuutta ja asiantuntijuutta ja siten myös uskottavuutta. Vaikuttajan rooli nähtiin oikean kohderyhmän tavoittajana ja kiinnostuksen herättäjänä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29410]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalisen median vaikuttajan uskottavuus vaikuttajamarkkinoinnissa
Rupponen, Janita (2020)Lähivuosien aikana lisääntynyt vaikuttajamarkkinointi on tutkittu olevan tehokkaampi markkinointikeino perinteisiin keinoihin verrattuna, minkä vuoksi sitä on oleellista tutkia. Kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkimus ... -
Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin
Pekkarinen, Mira (2020)Sosiaalisella medialla ja sosiaalisen median vaikuttajilla on nykypäivänä tärkeä merkitys nuorten elämässä. Sosiaalinen media viihdyttää ja sen avulla voi olla yhteydessä muihin ihmisiin. Vaikuttajat ovat nuorille ... -
”Yks ajetaan nurkkaan ja sit kaikki vaa osottelee sormella, et sinä olet paha ihminen” : sosiaalisen median vaikuttajiin kohdistuva ekologinen häpäiseminen ja syyllistäminen
Nora, Nelli (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, miten ekologinen häpäiseminen ja syyllistäminen näyttäytyy sosiaalisen median vaikuttajien kokemana ja millaisia vaikutuksia ilmiöllä on. Tutkimukseni käsitteellinen viitekehys ... -
Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa
Rissanen, Marke (2021)Satoja tuhansia ihmisiä sisällöillään tavoittavat ja varsinkin monen nuoren ihailemat sosiaalisen median vaikuttajat muodostavat uudenlaisen ammatti- ja vaikuttajaryhmän, joka muovaa yleisönsä käsityksiä julkaisemalla ... -
Vaikuttajayhteistyöt sosiaalisen median vaikuttajien silmin
Julkunen, Juulia (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella vaikuttajayhteistöiden toteuttamista sosiaalisen median vaikuttajien näkökulmasta ja näin lisätä ymmärrystä vaikuttajayhteistyön vaiheista ja niihin liittyvistä jännitteistä. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.