Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPaasonen, Ida
dc.date.accessioned2021-12-30T06:43:22Z
dc.date.available2021-12-30T06:43:22Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79215
dc.description.abstractTässä tutkielmassa pyrin lisäämään tietämystä siitä, miten uutistenlukijan persoonallisuus vaikuttaa hänen uskottavuuteensa. Tarkoituksena oli tuoda esille, millä eri tavoin uutisankkurin persoonallisuus voi ilmetä niin hänen työssään kuin lähetysten ulkopuolella. Pyrin tutkimuksen avulla selventämään, miten haastateltavat erottavat julkisen roolin omasta henkilökohtaisesta minästään ja mitä vaikutuksia henkilöitymisellä on uutistenlukijan tiedonvälityksen arvioinnissa. Lähestyin aihetta teoreettisesti television parasosiaalisuuden näkökulmasta ja aiempaa uskottavuustutkimusta sivuten. Tutkielman tausta-aineistona toimi Webropol-kyselytyökalulla tehty lomake, joka oli auki viikon ajan Jyväskylän yliopiston journalistiikan opiskelijoille. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää mahdollisten tulevien tv-toimittajien ja näin myös katsojien mielipiteitä uutistenlukijan uskottavuuden rakentumisesta. Avoimia- ja monivalintakysymyksiä yhdistelevä kysely toimi pohjana haastatteluiden luomiselle. Haastatteluaineisto koostuu MTV:n uutistenlukijan Keijo Leppäsen sekä Yle uutisten Matti Röngän ja Piia Pasasen ajatuksista. Haastatteluiden tehtävänä oli lisätä tietämystä uutistenlukijoiden itseymmärryksestä. Aineiston analyysissä sovelsin siis kahta tutkimusmenetelmää, joita molempia tulkitsin laadullisesti. Puolistrukturoidulla teemahaastattelulla keräämäni aineiston teemoittelin aihepiirien mukaisesti hahmottaakseni kokonaisuuden. Haastateltavien ja kyselyyn osallistuneiden vastauksista ilmeni, miten monitulkintainen käsite uskottavuus on. Uskottavuutta edesauttaakseen lähetyksissä tehdään valintoja, jotta uutinen on keskiössä eikä katsojan huomio kiinnity korostetusti tiedonvälittäjään. Vaikka julkinen työ pakottaa toimittajan tekemään päätöksiä yksityiselämän ja työroolin välillä, itsensä esiintuominen ei ole kuitenkaan kiellettyä. Tutkimus vahvistikin ajatusta, jonka mukaan persoonallisuus luo inhimillisyyttä ja voi näin myös sitouttaa katsojan uutisen pariin.fi
dc.format.extent56
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherparasosiaalisuus
dc.subject.othertelevisiouutiset
dc.subject.otheruutistenlukija
dc.title”Sisältö on aina se ykkönen” : uutistenlukijan persoonavetoisuus osana uskottavuuden muodostumista
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202112306192
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysohenkilöityminen
dc.subject.ysopersoona
dc.subject.ysouskottavuus
dc.subject.ysojournalismi
dc.subject.ysotelevisio (joukkoviestimet)
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright