University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Blogien uskottavuuden vaikutus kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan

Thumbnail
View/Open
808.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Oksanen, Tytti
Date
2016
Discipline
MarkkinointiMarketing

 
Blogit ovat nykyään olennainen markkinointikanava ja osa kuluttajien ostoprosessia, sillä monet kuluttajat lukevat arvosteluja tuotteista ja palveluista blogeista ennen osto-päätöksen tekemistä. Blogit sisältävät kasvavassa määrin kaupallista sisältöä, jonka tarkoituksena on myydä kuluttajille erilaisia tuotteita yleensä suosittelun keinoin. Tämä tutkimus perehtyy kaupallisten suositusten vaikutukseen kuluttajien asenteisiin suosittelua ja brandia kohtaan. Uskottavuuden muodostumista tutkittiin asiantuntijuuden, luotettavuuden, samankaltaisuuden, viehättävyyden ja sivuston uskottavuuden kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vaikuttaako blogien uskottavuus myönteisesti blogimainonnan tehokkuuteen. Tutkielman empiirinen aineisto kerättiin Jyväskylän yliopiston sähköpostilistojen kautta, tavoittaen 386 vastaajaa. Tutkimuksessa käytetty kysely kerättiin kolmessa osassa, käyttäen kolmea erityyppistä blogia tutkimuksessa. Erilaisten blogien käytön tarkoituksena oli saada mahdollisimman kattava aineisto blogeista. Tutkielma analysoitiin kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmin käyttäen muun muassa faktorianalyysia ja rakenneyhtälömallinnusta. Tutkimuksen tulokset noudattivat hyvin vahvasti aiempien tutkimusten tuloksia; uskottavuuden todettiin vaikuttavan merkitsevästi asenteeseen suosittelua ja brandia kohtaan. Uskottavuuden tutkittiin myös vaikuttavan suoraan asenteeseen brandia kohtaan. Tämän perusteella voidaan todeta uskottavuuden vaikuttavan merkitsevästi blogimainonnan tehokkuuteen. Asiantuntijuuden, luotettavuuden, samankaltaisuuden, viehättävyyden ja sivuston uskottavuuden todettiin vaikuttavan hyvin vahvasti uskottavuuden muodostumiseen blogikontekstissa. Uskottavuuden suhteet asiantuntijuuteen ja viehättävyyteen olivat mitatuista dimensioista vahvimmat. ...
Keywords
suosittelu asiantuntijuus blogit brändit asenteet luotettavuus uskottavuus markkinointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605132534

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24987]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tavallisen ihmisen uskottavuus mainoksen suosittelijana ja uskottavuuden vaikutus asenteeseen mainosta ja brandia kohtaan 

    Toivonen, Hanna (2012)
    Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia tavallisten ihmisten käyttöä mainoksen suosittelijoina, tavallisen ihmisen uskottavuutta suosittelijana ja uskottavuuden vaikutusta asenteeseen mainosta ja brandia kohtaan. Aikaisempaa ...
  • Bloggaajan uskottavuus ja kaupallisen blogimainonnan tehokkuus 

    Välimaa, Hanna (2017)
    Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kaupallista yhteistyötä tekevien bloggaajien uskottavuuden muodostumista sekä sen vaikutusta asenteeseen mainosta kohtaan, brändiasenteeseen sekä ostoaikomukseen. Tutkimuksessa ...
  • Muodin sosiaalisen median vaikuttajien ja blogien vaikutus eteläkorealaisten seuraajiensa kulutuskäyttäytymiseen 

    Kasurinen, Anna (2020)
    Muodin sosiaalisen median vaikuttajista on tullut mielipidejohtajia, jotka jakavat tietoa muodista muille kuluttajille ja vaikuttavat näiden kulutuskäyttäytymiseen. Muotiyritykset tekevät yhteistyötä vaikuttajien ja blogien ...
  • Korkeakoulujen hakijamarkkinointi : tutkimus korkeakoulujen markkinointiviestinnästä ja hakijan polusta 

    Valpe, Kati (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia korkeakoulujen hakijamarkkinointia, markkinointiviestintää ja hakijan polkua. Tutkimuskysymykset olivat, miten yliopistoon hakeudutaan, mitä informaation lähteitä käytetään ja mikä ...
  • Making and breaking relationships on social media : the impacts of brand and influencer betrayals 

    Reinikainen, Hanna; Tan, Teck Ming; Luoma-aho, Vilma; Salo, Jari (Elsevier BV, 2021)
    This study considers how the relationships between social media influencers, brands and individuals are intertwined on social media and analyses the spill-over effects of feelings of betrayal. An experimental design with ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre