Alakoulun musiikkikasvatusta musiikkiterapeuttisella otteella
Tekijät
Päivämäärä
2021Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tässä tutkielmassa testattiin viiden musiikkiterapeuttisen menetelmän tai niiden sovelluksen käyttöä peruskoulun alakoulun musiikkikasvatuksessa. Tutkielmassa haluttiin saada selville oppilaiden mielipiteitä ja kokemuksia käytettyjen menetelmien innostavuudesta, helppoudesta ja siitä, kuinka usein he haluaisivat kyseistä menetelmää käytettävän. Tutkielmassa selvitettiin myös oppilaiden mielialan muutosta testituntien aikana. Tutkielman tarkoitus oli kehittää omaa ammattitaitoani musiikkikasvattajana oppilailta saadun palautteen sekä prosessista saatujen omien kokemusteni kautta.
Tutkielma toteutettiin alakoulussa erään musiikin opetusryhmän kanssa, jossa oli 20 oppilasta. Aineisto kerättiin oppilailta kyselylomakkeilla (liitteet 1,2 ja 3) viidellä oppitunnilla kevään 2021 aikana. Testikerroilla käytetyt musiikkiterapeuttiset menetelmät olivat laulaminen, musiikkimaalaus, yhteissoitto kuvionuottimenetelmää soveltaen, musiikin kuuntelu, johon liittyi mielikuvatyöskentelyä piirtäen ja kirjoittaen sekä rytmi-improvisaatio. Käytössä oli kolme erilaista kyselylomaketta; yksi ennen tutkimusprosessia, yksi oppituntien alussa ja yksi oppituntien lopussa. Tutkimuksen lähestymistapa oli kvantitatiivinen ja koska tavoitteena oli kehittää omaa työtä, tutkimuksen luonne oli toimintatutkimuksen tapainen. Analysointimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Saadut tulokset esitettiin pääosin keskiarvoina pylväskuvioissa.
Tärkein tutkimuksesta saatu tulos oli se, että, kun toiminta koetaan innostavana, sillä on suurempi positiivinen vaikutus mielialaan. Innostavimpina toimintatapoina koettiin laulaminen, musiikkimaalaus ja yhteissoitto. Toiminnan helppoudella ei niinkään ollut yhteyttä sen innostavuuteen. Oppilaiden mieliala nousi kaikilla muilla testitunneilla lukuun ottamatta musiikin kuuntelutuntia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sovelletun kuvatuen käytön mahdollisuudet alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla
Hansson, Julia (2021)Tämä pro gradu -tutkimus käsittelee kuvatuen käyttöä alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ja missä määrin kuvatukea on mahdollista hyödyntää musiikinopetukse ... -
Musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta alakoulun musiikinopetuksessa
Javanainen, Jenna; Kaartinen, Jenni (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta osana alakoulun musiikinopetusta ja opetussuunnitelmaa. Tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisen ... -
Laulaminen on ihanaa! : laulamisen asema alakoulun musiikinopetuksessa
Airaksinen, Erika (2023)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä mieltä opettajat, jotka opettavat musiikkia alakoulussa ovat laulamisen ja äänenkäytön opetuksesta sekä sen merkityksestä musiikin oppiaineeseen. Tutkimuksen tavoitteena on myös ... -
Musiikilliset oppimismenetelmät alakoulun englannin ja ruotsin oppikirjoissa
Ivars, Hilda (2023)Musiikki ja kieli kulkevat käsi kädessä ja niillä on paljon yhteistä: Molemmissa on melodia, rytmi, intonaatio ja molemmilla välitetään viestiä sekä suullisesti että merkkijärjestelmän avulla. Kielen ja musiikin siirtovaikutus ... -
"Miks mä soitan?" : tutkimus pianonsoiton opiskelijan musiikkiterapiaprosessista
Ratia, Sanna (2004)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.