Alakoulun musiikkikasvatusta musiikkiterapeuttisella otteella
Authors
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkielmassa testattiin viiden musiikkiterapeuttisen menetelmän tai niiden sovelluksen käyttöä peruskoulun alakoulun musiikkikasvatuksessa. Tutkielmassa haluttiin saada selville oppilaiden mielipiteitä ja kokemuksia käytettyjen menetelmien innostavuudesta, helppoudesta ja siitä, kuinka usein he haluaisivat kyseistä menetelmää käytettävän. Tutkielmassa selvitettiin myös oppilaiden mielialan muutosta testituntien aikana. Tutkielman tarkoitus oli kehittää omaa ammattitaitoani musiikkikasvattajana oppilailta saadun palautteen sekä prosessista saatujen omien kokemusteni kautta.
Tutkielma toteutettiin alakoulussa erään musiikin opetusryhmän kanssa, jossa oli 20 oppilasta. Aineisto kerättiin oppilailta kyselylomakkeilla (liitteet 1,2 ja 3) viidellä oppitunnilla kevään 2021 aikana. Testikerroilla käytetyt musiikkiterapeuttiset menetelmät olivat laulaminen, musiikkimaalaus, yhteissoitto kuvionuottimenetelmää soveltaen, musiikin kuuntelu, johon liittyi mielikuvatyöskentelyä piirtäen ja kirjoittaen sekä rytmi-improvisaatio. Käytössä oli kolme erilaista kyselylomaketta; yksi ennen tutkimusprosessia, yksi oppituntien alussa ja yksi oppituntien lopussa. Tutkimuksen lähestymistapa oli kvantitatiivinen ja koska tavoitteena oli kehittää omaa työtä, tutkimuksen luonne oli toimintatutkimuksen tapainen. Analysointimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Saadut tulokset esitettiin pääosin keskiarvoina pylväskuvioissa.
Tärkein tutkimuksesta saatu tulos oli se, että, kun toiminta koetaan innostavana, sillä on suurempi positiivinen vaikutus mielialaan. Innostavimpina toimintatapoina koettiin laulaminen, musiikkimaalaus ja yhteissoitto. Toiminnan helppoudella ei niinkään ollut yhteyttä sen innostavuuteen. Oppilaiden mieliala nousi kaikilla muilla testitunneilla lukuun ottamatta musiikin kuuntelutuntia.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4424]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sovelletun kuvatuen käytön mahdollisuudet alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla
Hansson, Julia (2021)Tämä pro gradu -tutkimus käsittelee kuvatuen käyttöä alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ja missä määrin kuvatukea on mahdollista hyödyntää musiikinopetukse ... -
"Miks mä soitan?" : tutkimus pianonsoiton opiskelijan musiikkiterapiaprosessista
Ratia, Sanna (2004) -
"Minä voin kasvattaa lasta musiikkiin" : musiikkia opettavien luokanopettajien käsityksiä alakoulun musiikkikasvatuksesta
Räisänen, Päivi (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia musiikkia alakoulussa opettavien luokanopettajien käsityksiä musiikkikasvatus –käsitteestä, millaisena musiikkikasvattajina he itsensä käsittävät ja mikä käsitys heillä on musiikin ... -
Säveltäminen alakoulun musiikkiluokilla : sävellyttäminen ja sävellyttäjätyypit
Haaja, Ronja (2020)Tutkielma käsittelee säveltämistä musiikkiluokan opettajan näkökulmasta ja sävellyttäjän roolia. Tutkielmassa pyrin selvittämään, mikä on opettajan sävellyttäjätyyppi sekä millainen on hyvä sävellyttäjä. Aineistosta nousi ... -
Music as embodied experience
Thompson, Marc R.; Vuoskoski, Jonna K. (Jyväskylän Yliopisto, 2020)