University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Sovelletun kuvatuen käytön mahdollisuudet alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla

Thumbnail
View/Open
1.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hansson, Julia
Date
2021
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämä pro gradu -tutkimus käsittelee kuvatuen käyttöä alakoulun inkluusioluokan musiikintunneilla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ja missä määrin kuvatukea on mahdollista hyödyntää musiikinopetuksen työkaluna inkluusioluokkia opettaessa. Tutkimus ottaa myös kantaa siihen, mitkä ovat kuvatukimenetelmän hyvät ja huonot puolet ja mitä kannattaa ottaa huomioon kuvatukea hyödyntävää opetusta suunnitellessa ja käytettäessä. Tutkimus on laadullinen, empiirinen tapaustutkimus, jossa on toimintatutkimuksen piirteitä. Tänä päivänä ei ole realistista ajatella, etteikö aineenopettaja tulisi omissa opetusryhmissään koskaan kohtaamaan oppilaita, joilla on eriasteisia erityistarpeita. Tutkimuksen tulosten perusteella kävi ilmi, että inkluusioluokka on opettajalle haasteellinen pedagoginen yhtälö. Työelämässä opettaja tarvitsee ennen kaikkea käytännönläheistä tietoa. Multimodaalinen tapa opettaa palvelee mahdollisimman monia oppilaita, mutta aineisto paljasti toisaalta inklusoitujen oppilaiden tarvitsevan hyvin selkeitä ohjeita toimiakseen odotetulla tavalla. Uuden työtavan käyttöönotto on aina prosessi, jossa kokeilun, muokkaamisen ja soveltamisen kautta muodostetaan ajan myötä vakiintunut tapa toimia, myös kuvatuen käyttöönoton tapauksessa. Kun oppitunnin sisällön vaiheet ovat oppilailla tiedossa, luodaan kaikille oppilaille parempi ja turvallisempi oppimisympäristö ja annetaan paremmat edellytykset oppimisen onnistumiselle. Jokaisen oppilaan oppimista voi tehostaa ja edesauttaa toimivalla struktuurilla. Kuvatuen käyttö on yksi tapa lisätä struktuuria opetukseen. Kuvatuki voi olla hyödyllinen työkalu musiikinopettajalle, mikäli muut opetuksen rakenteet tukevat kuvatuen käyttöön ottamista. Se ei yksinään muuta opetustilanteita merkittävällä tavalla, mutta voi tehostaa oppimista sillä ehdolla, että muut oppimisjärjestelyt ovat kunnossa. ...
Keywords
kuvatuki inkluusio musiikki erityiskasvatus erityisoppilaat opetus eriyttäminen musiikkikasvatus erityisopetus oppilaat musiikkiterapia
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202108274669

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Musiikin merkitys erilaisille oppijoille 

    Rautanen, Anniina (2022)
    Millainen rooli musiikilla on vammaisten ja erilaisten, tukea tarvitsevien oppijoiden elämässä? Millä tavalla ihmisten erilaisuus ja toisaalta ennakkoluulot vaikuttavat kasvavaan nuoreen? Muun muassa näitä kysymyksiä pohdin ...
  • Musiikin hyödyntäminen erityisopetuksessa 

    Jääskeläinen, Auli (2015)
    Musiikin positiivisia vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyen on tutkittu erityisesti musiikkiterapian saralla. Musiikin on todettu edistävän esimerkiksi psyykkistä hyvinvointia, motoriikkaa ja kielenkehitystä. ...
  • Erityisen tuen oppilaat musiikinluokassa : musiikkia alakoulussa opettavien opettajien kokemuksia 

    Yli-Kuivila, Milla (2017)
  • "Hei ope, voidaanhan taas tänään soittaa yhdessä?" : yhteismusisoinnin merkityksiä peruskoulun musiikintunneilla 

    Hartikainen, Oona (2021)
    Tutkin tässä kandidaatintutkielmassani yhteismusisoinnin merkitystä koulun musiikintuntien sisältönä sekä oppilaiden omia kokemuksia yhteismusisoinnista musiikintunneilla. Yhteismusisoinnin merkitykset avautuvat tarkemmin ...
  • Chimekellot musiikinopetuksessa : käytänteitä ja näkökulmia musiikkikasvatukseen 

    Airaksinen, Suvi (2014)
    Tutkimuksessa kartoitetaan tietoa chimekello-soittimen käytöstä ja sen mahdollisuuksista musiikinopetuksessa. Tavoitteena on selvittää soittimen etuja ja haasteita sekä erilaisia käyttökonteksteja musiikkikasvatuksessa. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre