Musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta alakoulun musiikinopetuksessa
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta osana alakoulun musiikinopetusta ja opetussuunnitelmaa. Tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaisesti. Tutkimusaineisto koostui yhdeksästä (n = 9) musiikkiin erikoistuneen luokanopettajan haastattelusta, jotka toteutettiin Zoom-videokeskustelupalvelun välityksellä. Litteroitu haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöistä ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimustulosten mukaan opettajat kokivat tunnekasvatuksen sopivan musiikintunneille. Kuitenkin vain muutama opettaja toteutti sitä tietoisesti ja suunnitellusti musiikinopetuksessaan. Opettajat kokivatkin tunnekasvattajuusosaamisen vaihtelevasti, ja enemmistö opettajista näki tunnekasvattajuutensa myös muuttuneen uransa aikana. Opettajat olivat kuitenkin kiinnostuneita lisäkouluttautumaan tunnekasvatusteemoista tai perehtymään aiheeseen itsenäisesti.
Osa opettajista koki tunnekasvatuksen sisältyvän opetussuunnitelmaan vain yksittäisenä mainintana, kun osa puolestaan näki sen olevan vahva osa opetussuunnitelmaa arvoperustasta lähtien. Opettajat kokivat myös yhdistävänsä tunnekasvatusta muutamiin musiikin sisältöihin ja tavoitteisiin, mutta todellisuudessa opettajien kertomat kokemukset voitiin yhdistää lopulta kaikkiin musiikin oppiaineen tavoitteisiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Minä voin kasvattaa lasta musiikkiin" : musiikkia opettavien luokanopettajien käsityksiä alakoulun musiikkikasvatuksesta
Räisänen, Päivi (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia musiikkia alakoulussa opettavien luokanopettajien käsityksiä musiikkikasvatus –käsitteestä, millaisena musiikkikasvattajina he itsensä käsittävät ja mikä käsitys heillä on musiikin ... -
Laulaminen on ihanaa! : laulamisen asema alakoulun musiikinopetuksessa
Airaksinen, Erika (2023)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä mieltä opettajat, jotka opettavat musiikkia alakoulussa ovat laulamisen ja äänenkäytön opetuksesta sekä sen merkityksestä musiikin oppiaineeseen. Tutkimuksen tavoitteena on myös ... -
Musiikkikulttuurien murros koulujemme musiikinopetuksessa
Jämsä, Veera (2010) -
Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä
Parkkonen, Susanna (2021)Opintojen viimeisen vuoden aikana useat luokanopettajaopiskelijat ”heräävät” siihen, että heidän tulisi näillä tiedoilla ja taidoilla lähteä kantamaan opetuksellinen vastuu luokallisesta oppilaita. Onko jotain, mitä en ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.