University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Musiikilliset oppimismenetelmät alakoulun englannin ja ruotsin oppikirjoissa

Thumbnail
View/Open
743.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ivars, Hilda
Date
2023
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Musiikki ja kieli kulkevat käsi kädessä ja niillä on paljon yhteistä: Molemmissa on melodia, rytmi, intonaatio ja molemmilla välitetään viestiä sekä suullisesti että merkkijärjestelmän avulla. Kielen ja musiikin siirtovaikutus on havaittu useassa tutkimuksessa. Aivotutkimuksen puolelta suositellaan musiikin ja laulamisen hyödyntämistä kielen oppimisessa ja sitä onkin hyödynnetty jo pitkään. Kielten asema ja merkitys on kasvanut vuoden 2014 opetussuunnitelman voimaantulon jälkeen ja opetusta on varhennettu alkamaan heti ensimmäiseltä luokalta vuonna 2019. Myös opetussuunnitelmassa näkyy musiikin merkitys ja se kulkee mukana kielten kohdalla läpi opetussuunnitelman. Oppikirjat kootaan ensisijaisesti opetussuunnitelman perusteella ja tutkimukseni kannalta on tärkeä lähtökohta, että musiikin merkitys on nostettu esille myös opetussuunnitelmassa. Tässä tutkielmassa selvitän, millä tavoin musiikkia hyödynnetään 2020-luvun oppikirjoissa. Aineistona ovat alakoulun A1- englannin ja -ruotsin oppikirjasarjat High five!, Fram! ja Allihopa!. Analysoin aineiston musiikkisisältöjä niiden määrän ja tavoitteellisen hyödyntämisen kannalta. Tulevana musiikin- ja kielenopettajana minua kiinnostaa myös se, miten kielten oppikirjojen musiikkeja voi integroida musiikinopetukseen ja toisaalta kuinka helppoa tai vaikeaa opettajan on tarttua musiikkitehtäviin, mikäli musiikkitaustaa ei ole. Tuloksista käy ilmi, että musiikki on oppikirjoissa läsnä koko alakoulun ajan. Molemmissa kirjasarjoissa käytettiin lauluja, joihin oli tehty joko sanoitukset tai sekä sävellys että sanoitus oppimistarkoituksessa. Molemmissa kirjasarjoissa oli lisäksi listattu teemoihin sopivia musiikkivinkkejä opettajan materiaaliin. Englannin kirjasarja High five! käyttää ruotsia enemmän musiikkia ja laulujen lisäksi runsaasti rytmikkäitä loruja, jotka tukevat kielen oppimista niin sanaston, lausumisen kuin kielitiedonkin osalta. Englannin kirja kannustaa myös integraatioon ja varhennetun englannin oppikirja sisältää musiikkikappaleiden nuotit. ...
Keywords
kielen oppiminen musiikki oppikirjat musiikkikasvatus alakoulu englannin kieli
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306284199

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Musiikin opetuksen työtapojen painotukset peruskoulun viidennen ja kuudennen luokan musiikin oppikirjoissa 

    Kulmala, Virpi (2008)
  • Englannin kielisuihkuttelun opetuskokeilu alakoulun toisella vuosiluokalla 

    Kattelus, Marianne; Kovanen, Sanna (2015)
    Englannin opetus aloitetaan Suomessa yleensä alakoulun kolmannella vuosiluokalla formaalilla kielen opetuksella. Vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet mahdollistavat kuitenkin englannin opetuksen ...
  • "Lasketaanko, että laulan yleensä englanninkielisten kappaleiden mukana?" : tapaustutkimus alakoulun oppilaiden vapaa-ajan englanninkontakteista 

    Hyytiä, Henna-Maria (2008)
  • The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults 

    Rahela, Elina (2014)
    Oppikirjoilla on hyvin keskeinen rooli opetuksessa kaikilla asteilla, joten ne väistämättä vaikuttavat myös oppijoihin. Oppikirjojen kieli- ja oppimiskäsitykset vaikuttavat siihen, miten opitaan ja nämä käsitykset voivat ...
  • The use of music in Otava's Scene EFL learning materials for Finnish secondary school 

    Ahosola, Otso (2022)
    Musiikkia voidaan käyttää osana kielten oppituntia. Musiikilla ja kielellä on havaittavia neurologisia yhteyksiä aivoissa ja musiikilla on havaittu olevan positiivisia vaikutuksia luokassa. Oppikirjat voivat tarjota sisältöä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre