Työuran alkupuolella olevien henkilöiden näkemyksiä itsensä johtamisesta
Tekijät
Päivämäärä
2021Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta.
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä seminaarityössäni tutkin työuransa alkupuolella olevien henkilöiden näkemyksiä itsensä johtamisesta. Tutkimuksessa tutkimusotoksena on alle 15 vuotta sitten työelämään siirtyneet henkilöt. Itsensä johtamista lähestytään tutkielmassa erityisesti työelämätaitona. Itsensä johtamisella käsitetään omaan itseen kohdistuvaa, rakentavaa ja tavoitteellista johtamista, jolla pyritään muun muassa oman toiminnan koordinointiin ja toiminnan tehokkuuteen. Työuran alku on tärkeä uran vaihe, jossa itsensä johtamisella voidaan ajatella olevan merkitystä. Siksi olen valinnut tutkimuskohteekseni juurikin työuransa alkupuolella olevien henkilöiden itsensä johtamisen käsitysten analysoinnin.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Tutkimukseni aineistona oli tutkittavien henkilöiden teemakirjoitetut aineistot. Työssäni kartoitin työuran alkupuolella olevien ihmisten käsityksiä itsensä johtamisen luonteesta, siitä, mitä he käsittävät itsensä johtamisen olevan ja millaisena he käsittävät hyvän itsensä johtamisen näkymisen arjessa. Aineistoanalyysini tapahtui aineistolähtöisen induktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena hahmottui kahdeksan itsensä johtamisen teemallista ulottuvuutta. Laajalti aineistossa käsiteltiin myös itsensä johtamisen taitajan ominaisuuksia, kykyjä, taitoja ja valmiuksia. Itsensä johtaminen näyttäytyy yksilöllisen työelämän mahdollistajana: Hyvätasoinen itsensä johtamisen taito mahdollistaa työelämän kasvavan joustavuuden. Itsensä johtamisessa kehittyminen jatkuvana prosessina nähtiin tärkeäksi, ja tämä rakentuu ymmärryksen, analysoinnin ja itsensä johtamisessa voimaantumisen ja itsensä johtamisen hallinnan elementtien kautta. Itsensä johtaminen tähdentyy kriittisyytenä ja ei-luontaisena asiana, prosessinomaisena oppimiskohteena: Itsensä johtamisessa kehittyminen nähdään työelämän alkutaipaleella olevien henkilöiden sanoittamana työelämänikäisenä prosessina.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5296]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käsityksiä itsensä johtamisesta ja sen kehittämisestä ketterässä ohjelmistokehityksessä
Makkonen, Lauri (2019)Työelämä elää murrosta ja muuttuu monella alalla koko ajan yhä itseohjautuvammaksi. Työntekijöiltä edellytetään kykyä johtaa itseään ja myös eri mediat ovat tarttuneet enemmän aiheeseen ja alkaneet kirjoittamaan ... -
Ryhmässä toimivien sekä ryhmästä irrotettujen päiväkodin johtajien näkemyksiä pedagogisesta johtamisesta
Suhonen, Reetta (2020)Tässä tutkielmassa perehdytään päiväkodin johtajien näkemyksiin pedagogisesta johtajuudesta. Tutkimuksessa selvitetään päiväkotien johtajien näkemyksiä ja tutkitaan ryhmässä toimivien ja ryhmästä irrotettujen johtajien ... -
Tähtiseurojen työntekijöiden näkemyksiä työmotivaation johtamisesta urheiluseuroissa
Nieminen, Senni (2022)Johdon toiminnalla on huomattu olevan vaikutusta siihen millaisena työntekijä kokee oman työnsä, osaamisensa ja ilmapiirin työpaikalla. Näistä tekijöistä syntyy työmotivaatio ja niitä kuvaillaan usein autonomian, kyvykkyyden ... -
Perusopetuksen vuosiluokkien 1–6 rehtoreiden näkemyksiä koulusta ja koulun johtamisesta Suomessa 2030-luvulla
Honkala, Riia (2022)Tutkimuksessa tarkasteltiin tulevaisuuden koulua ja johtamista 2030-luvulla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen tulevaisuuden koulu on rehtoreiden näkemysten mukaan ja millaista johtajuutta tulevaisuuden ... -
Fysioterapian opettajien näkemyksiä johtamisesta ammattikorkeakoulussa
Rantavuori, Hanna (2015)Terveysalan ammattikorkeakouluopettajat ovat kokeneet työssään haasteina muun muassa esimiestyön epämääräisyyden, työn hajanaisuuden ja ennakoimattomuuden sekä työn jatkuvan muutoksen. Opettajien näkökulmasta ammattikorkeakoulu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.