Fysioterapian opettajien näkemyksiä johtamisesta ammattikorkeakoulussa
Tekijät
Päivämäärä
2015Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Terveysalan ammattikorkeakouluopettajat ovat kokeneet työssään haasteina muun muassa
esimiestyön epämääräisyyden, työn hajanaisuuden ja ennakoimattomuuden sekä työn jatkuvan
muutoksen. Opettajien näkökulmasta ammattikorkeakoulu organisaationa on koettu byrokraattiseksi
ja hierarkiseksi organisaatiomalliksi, jossa johto on kaukana opettajien arjesta.
Perinteisen byrokraattisen organisaatiomallin sijaan ammattikorkeakoulu tulisi nähdä asiantuntijayhteisönä,
jossa organisaation jäsenet (työntekijät ja johtajat) toimivat tiiviissä yhteistyössä
ja kehittävät työtään yhdessä. On tarkoituksenmukaista selvittää, millaisia ajatuksia
opettajilla on siitä, millä eri tavoin johtaminen näyttäytyy osana ammattikorkeakouluopettajien
työtä, sekä selvittää, millainen johtaminen tukisi opettajien työtä.
Pro -gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä fysioterapian opettajilla
on johtamisesta ammattikorkeakoulussa. Tutkimuskysymyksenä oli millaisia näkemyksiä
fysioterapian opettajilla on johtamisesta ammattikorkeakoulussa. Tutkimuksen kohteena olivat
Suomen ammattikorkeakoulujen fysioterapian opettajien näkemykset. Tutkimusaineisto
kerättiin kyselylomakkeiden ja ryhmähaastelujen avulla. Kyselytutkimukseen saatiin vastauksia
12 ammattikorkeakoulusta (N=33). Kyselytutkimuksen vastaukset analysoitiin SPSSohjelmiston
avulla, aineistosta analysoitiin keskiarvot, prosenttiosuudet ja frekvenssit. Ryhmähaastattelut
toteutettiin kolmessa ammattikorkeakoulussa, joissa työskentelee fysioterapian
opettajia. Ryhmähaastatteluihin osallistui yhteensä 15 henkilöä. Saatu aineisto litteroitiin ja
analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulos oli, että johtaminen ammattikorkeakoulussa on kontrolloivaa ja kerroksellista.
Opettajat toivoivat johdon luottavan enemmän opettajien asiantuntijuuteen ja kaipasivat
lisää mahdollisuuksia itsenäisempään työn suunnitteluun ja palautetta työstä johdon suunnalta.
Suurimpana haasteena opettajat kokivat työn rajaamisen. Työn tuloksia voidaan hyödyntää
kehitettäessä ammattikorkeakoulujen opettajuutta.
...
The purpose of this Master's thesis (Pro Gradu) was to explore what kind of views physiotherapy
teachers have about the leadership in the Universities of Applied Sciences. The subject
is hardly been studied in Finland or abroad. Leadership appears in different ways in
teachers work and it has been linked to well-being at work, which in previous studies has been
shown to be a challenge for teachers at work. Other challenges that teachers have experienced
are fragmentation of work and constant change of work. It is appropriate to find out what kind
of views teachers have about the leadership in their organization and how it could support the
work of teachers.
The research question is what kind of views do physiotherapy teachers have about the leadership
in University of applied sciences. The data were collected through questionnaires and
group interviews form. The questionnaire replies were collected from 12 Universities of applied
sciences. Group interviews were conducted in the three other Universities of Applied
Sciences which employ physiotherapy teachers. The survey covered 33 people and group interviews
reviews in a total of 15 people. The survey responses were analysed using the SPSS
method. Group interviews were transcribed and the applied data was analysed by content
analysis.
Main finding was that teachers feel a challenge, especially on work-delimiting. They hope
that the management would trust them more as professionals and that they would get more
opportunities to plan and manage their work themselves. Teachers also feel that they do not
get feedback of their work. The results from this study can be utilized when developing the
teaching in University of Applied Sciences.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Fysioterapian opettajien kokemuksia asiantuntijuudesta ammattikorkeakoulun työharjoitteluklinikalla
Komssi, Titta (2012)Suomessa fysioterapian koulutusohjelmassa on mahdollista opiskella 15 eri ammattikorkeakoulussa. Näistä yhdeksässä on mahdollista suorittaa fysioterapian työharjoittelu oman koulutusyksikön tiloissa klinikkaharjoitteluna. ... -
"Yhdessä tekemisen riemua sen pitää olla" : fysioterapiaopettajien näkemyksiä yhteisöllisyyden toteutumisesta ammattikorkeakoulussa
Louhiala-Hänninen, Pauliina (2016)Pro Gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää yhteisöllisyyden toteutumista Suomen ammattikorkeakouluissa fysioterapian koulutusohjelmissa toimivien opettajien keskuudessa. Aihe on ajankohtainen sillä yhdeksi suomalaisen ... -
Nyt olisi pysähtymisen paikka : fysioterapian opettajien työhön liittyviä kokemuksia terveysalan ammatillisessa koulutuksessa
Peltokallio, Liisa (Jyväskylän yliopisto, 2000) -
Fysioterapian opettajien kokemuksia verkko-opetuksesta : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus
Knuutinen, Annukka; Räikkönen, Raili (2024)Verkko-opetuksella tarkoitetaan joko kokonaan tai osittain verkkoteknologian hyödyntämistä opetuksessa ja opiskelijoiden oppimisen tukemisessa. Verkko-opetuksesta on muodostunut kuluneiden parin vuosikymmenen aikana pysyvä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.