University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ryhmässä toimivien sekä ryhmästä irrotettujen päiväkodin johtajien näkemyksiä pedagogisesta johtamisesta

Thumbnail
View/Open
366.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Suhonen, Reetta
Date
2020
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkielmassa perehdytään päiväkodin johtajien näkemyksiin pedagogisesta johtajuudesta. Tutkimuksessa selvitetään päiväkotien johtajien näkemyksiä ja tutkitaan ryhmässä toimivien ja ryhmästä irrotettujen johtajien näkemykselliset erot ja samankaltaisuudet pedagogisessa johtamisessa. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, ja linkki verkossa olevaan kyselyyn lähetettiin erään keskisuuren kaupungin kunnallisille päiväkodin johtajille. Kyselyt analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksessa havaittiin, että päiväkodin johtajat toivat esiin oman toimintansa, resurssien ja jaetun johtamisen merkityksen pedagogisessa johtamisessa; tämä sai tukea teoriasta. Aineistosta selvisi myös, että ryhmässä toimivat ja ryhmästä irrotetut päiväkodin johtajat pitivät yhtä merkityksellisenä kollegoiden tukea ja aikaa. Molemmat ryhmät arvostivat työyhteisöä ja työhyvinvointia sekä sijoittumistaan päiväkotiin. Eroja näkemyksissä oli resurssien, tiimin vetäjien ja apulaisjohtajan merkityksen sekä henkilöstöjohtamisen suhteen. Näkemykset erosivat arvioitaessa tiimin vetäjien ja apulaisjohtajan merkitystä ja henkilöstöjohtamista. Keskeisenä tuloksena voidaan pitää pedagogisen johtamisen tärkeyttä päiväkodin johtajan työssä. Kaikki päiväkodin johtajat pitivät pedagogista johtamista keskeisenä osana työtään. Haasteena koettiin ajan riittämättömyys. Tuloksista ilmeni myös, että ryhmässä toimivien päiväkodin johtajien vastaukset kyselyyn olivat suppeampia kuin ryhmästä irrotettujen johtajien. Ryhmästä irrotetut päiväkodin johtajat taasen korostivat tiimin vetäjien ja apulaisjohtajan merkitystä pedagogisessa johtamisessa. Ryhmässä toimivien ja ryhmästä irrotettujen johtajien pedagogisesta johtamisesta olisi hyödyllistä tutkia syvemmin. ...
Keywords
jaettu johtaminen johtaminen päiväkodit varhaiskasvatus johtajat pedagoginen johtaminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003132401

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Päiväkodin johtajien käsityksiä pedagogisesta johtajuudesta yksityisessä varhaiskasvatuksessa 

    Sarka, Erika (2022)
    Päiväkodin johtajien käsityksiä pedagogisesta johtajuudesta yksityisessä varhaiskasvatuksessa -proseminaaritutkielmassa tarkastellaan pedagogisen johtajuuden ilmiötä yksityisessä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa ...
  • Päiväkodin johtajien kokemuksia työstään : hallintoa vai pedagogiikkaa? 

    Kivistö, Viivi (2011)
  • Päiväkodin johtajien kokemuksia työnkuvastaan : työnkuvan erot kunnallisissa ja yksityisissä päiväkodeissa 

    Nuorva, Elli; Pakarinen, Annika (2022)
    Tämän tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella päiväkodin johtajien työnkuvaa yksityisissä ja kunnallisissa varhaiskasvatusorganisaatioissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin johtajien kokemuksia omaan työhönsä liittyvistä ...
  • "Kaikille tällä lapiolla näin paljon..." : tapaustutkimus päivähoitopalvelun johtamisesta kuntarakennemuutoksessa 

    Karavirta, Tiina (2013)
    Tiivistelmä. Karavirta, Tiina. 2013. ”Kaikille tällä lapiolla näin paljon...” Tapaustutkimus päivähoitopalvelun johtamisesta kuntarakennemuutoksessa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. ...
  • Inklusiivinen varhaiskasvatus ja sen johtamisen edellytykset päiväkodin johtajien kuvaamina 

    Lappi, Laura (2018)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkodin johtajat kuvaavat inklusiivista varhaiskasvatusta ja sen toteutumisen edellytyksiä päiväkodin johtamisen näkökulmasta. Päiväkodin johtajilla on kokonaisvastuu ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre