Yhdeksäsluokkalaisten vieraan kielen oppimismotivaatioprofiilien ja arvosanan yhteydet peruskoulun jälkeisiin jatkosuunnitelmiin
Abstract
Tässä artikkelissa tarkastelen peruskoulun yhdeksännen luokan oppilaiden vieraan kielen oppimismotivaatioprofiilien ja kieltenopetuksessa saatujen arvosanojen yh-teyttä heidän perusopetuksen jälkeisiin jatko-opiskelusuunnitelmiinsa. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella kriittisesti motivaation ja kouluarvosanan suhdetta kiel-tenopiskelussa ja pohtia tämän mahdollisia kielikoulutuspoliittisia implikaatioita. Tilastollisesti edustava tutkimusaineisto koostuu sähköisellä kyselyllä kerätyistä vastauksista (n=1206), joista tässä tutkimuksessa tarkastelen perusopetuksen jäl-keen lukiokoulutukseen tai ammatilliseen koulutukseen aikovien, kieliopinnoistaan arvosanansa ilmoittaneidenoppilaiden vastauksia (n=981). Tutkimuksessa oppilai-den joukosta on aiemmissa analyyseissä löydetty (Kangasvieri, 2019) viisi motivaa-tioprofiilia: motivoitumattomimmat, keskivertomotivoituneet alhaisella kielijänni-tyksellä, keskivertomotivoituneet, motivoituneimmat ja kielijännittäjät. Nyt näiden motivaatioprofiilien yhteyttä oppilaiden koulutusvalintaan selvitetään huomioi-malla arvosanan vaikutus. Oppilaiden vastauksista tehtiin logistinen regressio-analyysi, jonka tuloksista käy ilmi, että todennäköisyys kussakin profiilissa mennä lukioon tai ammatilliseen koulutukseen riippuu arvosanasta. Logistinen regressio-malli selittää noin 30 prosenttia oppilaiden jatkosuunnitelmien valinnoista. Lisäksi tuloksista selviää, että mitä motivoituneempi oppilas on kieltenopiskelussaan, sitä korkeamman arvosanan hän kokee tarvitsevansa aikoakseen jatkaa perusopetuksen jälkeen lukioon. Vastaavasti heikommin motivoituneet oppilaat aikovat jatkaa luki-oon huonommilla arvosanoilla kuin motivoituneemmat oppilaat. Koulutusvalin-nassa on myös aina kyse oppilaiden koulutuksellisesta tasa-arvosta ja tasavertaisuu-desta. Kaikilla on oltava lähtökohtaisesti samanlaiset ja tasavertaiset mahdollisuudet valita itselleen parhaimmaksi kokemansa vaihtoehto.
Main Author
Format
Articles
Research article
Published
2021
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202111305827Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
ISSN
1457-9863
DOI
https://doi.org/10.47862/apples.107414
Language
Finnish
Published in
Apples : Journal of Applied Language Studies
Citation
- Kangasvieri, T. (2021). Yhdeksäsluokkalaisten vieraan kielen oppimismotivaatioprofiilien ja arvosanan yhteydet peruskoulun jälkeisiin jatkosuunnitelmiin. Apples : Journal of Applied Language Studies, 15(2), 129-150. https://doi.org/10.47862/apples.107414
Copyright© Author, 2021