Show simple item record

dc.contributor.advisorIsosomppi, Leena
dc.contributor.authorLaakeri, Maria
dc.date.accessioned2021-11-22T05:57:36Z
dc.date.available2021-11-22T05:57:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78730
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata luokanopettajien käsityksiä taitavasta oppijasta ja taitavaan oppijuuteen ohjaamisesta. Tarkoituksena on myös peilata opettajien käsityksiä oppimisen itsesäätelyn teoriaan, jossa keskitytään niihin tekijöihin oppimisessa, joita taitavalla oppijalla on käytössään. Filosofiselta taustaltaan tutkimus on fenomenografinen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta alakoulun luokanopettajaa. Haastattelumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu ja aineisto analysoitiin fenomenografisella menetelmällä. Tutkimuksessa tuli esille erilaisia kategorioita, joilla luokanopettajat kuvasivat taitavaa oppijaa ja taitavaan oppimiseen ohjaamista. Taitavaa oppija kuvattiin oppijana joka ohjaa omaa työskentelyään, tunnistaa tapansa oppia, on motivoitunut ja omaksuu uutta tietoa helposti. Taitavaan oppimiseen ohjaamista luokanopettajat kuvasivat oppimaan oppimisen taitoihin ja työskentelytaitoihin ohjaamisen sekä oppimista tukevan ilmapiirin luomisen kautta. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että luokanopettajien käsityksistä löytyi yhtäläisyyksiä oppimisen itsesäätelyn teoriaan motivaatioon, toiminnanohjaukseen, tavoitteiden asettamiseen, sisukkuuteen ja oppimaan oppimiseen liittyen. Oppimisen itsesäätelytaitojen kehittymisen näkökulmasta luokanopettajien tietämystä tulee kuitenkin vahvistaa oppilaiden aikaisemman tiedon ja mielenkiinnon kohteiden, valinnan mahdollisuuksien, oppimisstrategioiden sekä itsearvioinnin merkityksestä oppimiselle.fi
dc.format.extent93
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheroppimaan oppiminen
dc.titleLuokanopettajien käsityksiä taitavasta oppijasta ja taitavaan oppimiseen ohjaamisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202111225741
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysofenomenografia
dc.subject.ysooppimistyylit
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoitsesäätely
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysometakognitio
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record