Luokanopettajien käsityksiä taitavasta oppijasta ja taitavaan oppimiseen ohjaamisesta
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata luokanopettajien käsityksiä
taitavasta oppijasta ja taitavaan oppijuuteen ohjaamisesta. Tarkoituksena on
myös peilata opettajien käsityksiä oppimisen itsesäätelyn teoriaan, jossa
keskitytään niihin tekijöihin oppimisessa, joita taitavalla oppijalla on
käytössään.
Filosofiselta taustaltaan tutkimus on fenomenografinen.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta alakoulun luokanopettajaa.
Haastattelumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu ja aineisto
analysoitiin fenomenografisella menetelmällä.
Tutkimuksessa tuli esille erilaisia kategorioita, joilla luokanopettajat
kuvasivat taitavaa oppijaa ja taitavaan oppimiseen ohjaamista. Taitavaa oppija
kuvattiin oppijana joka ohjaa omaa työskentelyään, tunnistaa tapansa oppia, on
motivoitunut ja omaksuu uutta tietoa helposti. Taitavaan oppimiseen
ohjaamista luokanopettajat kuvasivat oppimaan oppimisen taitoihin ja
työskentelytaitoihin ohjaamisen sekä oppimista tukevan ilmapiirin luomisen
kautta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että luokanopettajien
käsityksistä löytyi yhtäläisyyksiä oppimisen itsesäätelyn teoriaan motivaatioon,
toiminnanohjaukseen, tavoitteiden asettamiseen, sisukkuuteen ja oppimaan
oppimiseen liittyen. Oppimisen itsesäätelytaitojen kehittymisen näkökulmasta
luokanopettajien tietämystä tulee kuitenkin vahvistaa oppilaiden aikaisemman
tiedon ja mielenkiinnon kohteiden, valinnan mahdollisuuksien,
oppimisstrategioiden sekä itsearvioinnin merkityksestä oppimiselle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ... -
Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta
Liukkonen, Niina (2019)Perusopetuksessa alakoulun puolella englantia saattaa opettaa luokanopettaja, jolla ei ole aineenopettajan pätevyyttä englannin kielessä. Onkin tärkeää kartoittaa luokanopettajien käsityksiä yhdestä kielitaidon osa-alueesta, ... -
Opettajien käsityksiä toimivasta valmistavasta opetuksesta alakoulussa
Fahlström, Piia (2023)Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä perusopetuksessa on jatkuvassa kasvussa ja valmistavan ja S2 -opetuksen perustana on suomen kielen opiskelu ja oppiminen. Valmistavassa opetuksessa nimensä mukaisesti valmistetaan ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden ja vastavalmistuneiden luokanopettajien käsityksiä matematiikasta sekä itsesäätelytaitojen ja tunteiden merkityksestä
Penttilä, Essi; Korkeakangas, Janita (2022)Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla ja vastavalmistuneilla luokanopettajilla on matematiikasta oppiaineena sekä siihen vaikuttavien itsesäätelytaitojen ja ... -
Effects of Prior Knowledge on Comprehending Text About Learning Strategies
Kikas, Eve; Silinskas, Gintautas; Mädamürk, Kaja; Soodla, Piret (Frontiers Media SA, 2021)Good knowledge and skills in using different learning strategies is important for learning with understanding and even more critical during distance learning. Findings indicate that students tend to use and value ineffective ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.