ILS – ett nytt finlandssvenskt material för kartläggning av läsning och skrivning
Vataja, P., Risberg, A.-K., Lerkkanen, M.-K., Aro, M., & Salmi, P. (2019). ILS – ett nytt finlandssvenskt material för kartläggning av läsning och skrivning. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 29(Specialnummer), 103-111. https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/05/bulletin_sve_2019_09_ils_ett_nytt_finlandssvenskt_material_for_kartlaggning_av_lasning_och_skrivning-1.pdf
Julkaistu sarjassa
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletinPäivämäärä
2019Tekijänoikeudet
© Niilo Mäki Instituutti, 2019
Det har inte funnits tillräckligt med forskningsbaserade verktyg för kartläggning av finlandssvenska barns inlärningsmässiga och språkliga svårigheter. I samarbete mellan ILS-projektet vid Niilo Mäki Institutet och Åbo Akademi, normerades två benämningstest för finlandssvenska barn i åldern 6–12 år. Med hjälp av testen kan man både kartlägga och följa upp benämningsförmågan, men även planera olika stödinsatser. SSB – Test i Snabb Seriell Benämning mäter benämningshastigheten och antalet benämningsfel när olika stimuli presenteras i ordningsföljd. VBT – Verbbenämningstestet å sin sida mäter noggrannheten gällande benämning av enskilda bilder som föreställer olika slags handlingar. I den här artikeln beskrivs forskningen som ligger till grund för testmaterialen och även utvecklingsarbetet samt de centrala resultaten.
Julkaisija
Niilo Mäki InstituuttiISSN Hae Julkaisufoorumista
1236-2778Asiasanat
Alkuperäislähde
https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2019/05/bulletin_sve_2019_09_ils_ett_nytt_finlandssvenskt_material_for_kartlaggning_av_lasning_och_skrivning-1.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/34180959
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
Projektet ILS – InLärning och Stöd i finlandssvenska skolor och daghem pågick åren 2015–2018 och finansierades av Svenska kulturfonden, Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne och Svenska folkskolans vänner.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kartläggning av digitalt material angående lärobokserien Fokus samt användning av digitala verktyg i B- svenska på de obligatoriska kurserna på gymnasiet
Reenilä, Karla (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä digitaalista oppimateriaalia kustantamo Otavan B-ruotsin lukion oppikirjasarja Fokuksella on opiskelijoille ja opettajille tarjolla, mitä digitaalisia laitteita tarvitaan ... -
Oppimisvaikeudet ja prosessointinopeus : alaryhmien vertailu sukupuolittain prosessointinopeutta vaativissa kielellisissä ja ei-kielellisissä neuropsykologisissa testeissä
Hoffrén, Petra; Pöllänen, Eveliina (2018)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, eroavatko eri oppimisvaikeuden alaryhmiin (lukivaikeus [LV], matematiikan vaikeus [MV], tarkkaavuushäiriö [TH]) kuuluvien lasten suoritusajat ja virheiden lukumäärät sukupuolittain ... -
Frekvenser av finlandismer i finlandssvenskt tidningsspråk
Pihkola, Teea (2016)Tutkielman tarkoituksena oli tutkia kuuden finlandismin ja kolmen verbin suomenruotsalaisien taivutusmuotojen yleisyyttä suomenruotsalaisissa lehdissä. Tutkimuksen materiaali on koostettu vuosilta 2012 ja 2013 kolmesta ... -
"I wake up fabulous alltid" : en kvalitativ undersökning om kodväxlingens funktioner i ett finlandssvenskt radioprogram
Niemenmaa, Ella (2016)Tämän laadullisen tutkielman tarkoituksena oli tutkia ruotsin ja englannin välisen koodinvaihdon funktioita suomenruotsalaisessa nuorille suunnatussa radio-ohjelmassa. Tutkielman tavoitteena oli vastata seuraavaan ... -
Finlandssvenskt sje-, tje- och s-ljud i kontrastiv belysning
Leinonen, Kari (Jyväskylän yliopisto, 2004)FL Kari Leinosen pohjoismaisten kielten väitöstutkimus liittyy laajempaan projektiin Finlandssvenskt uttal, jossa pyritään kuvaamaan suomenruotsin foneettista rakennetta sekä sen segmentaalisia eli yksittäisiin äänteisiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.