Kartläggning av digitalt material angående lärobokserien Fokus samt användning av digitala verktyg i B- svenska på de obligatoriska kurserna på gymnasiet
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä digitaalista oppimateriaalia kustantamo Otavan B-ruotsin lukion oppikirjasarja Fokuksella on opiskelijoille ja opettajille tarjolla, mitä digitaalisia laitteita tarvitaan materiaalin käyttöön ja millä tavoin opiskelijat ja opettajat digitaalisia apuvälineitä voivat käyttää.
Tutkimus on laadullinen sisällönanalyysi, jossa on teoriapohjaisen sisällönanalyysin piirteitä. Aineistoa varten pyysin tutkimusluvan Otavalta. Aineisto on käyty läpi helmikuun 2018 ja lokakuun 2020 välisenä aikana ja tutkielmaan on liitetty näyttökuvia tulosten havainnollistamiseksi ja analyysin tueksi. Analyysissä on käytetty EUMO- mallia, jonka tarkoituksena on osoittaa, millä digitalisuuden tasolla oppimateriaali ja sen tehtävät ovat. Mallissa on tasot 1-4, joista taso yksi on matalin digitaalisuuden taso ja 4 korkein. Tutkimusmateriaalina on käytetty Otavan B-ruotsin oppikirjasarja Fokuksen digitaalisia oppikirjoja ja materiaaleja pakollisten kurssien 1-5 osalta.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että opiskelijoilla ja opettajilla on monipuolisia digitaalisia tehtäviä ja materiaaleja. Opiskelijoilla on digitaalisen oppikirjan ja sen tuoman digitaalisen materiaalin avulla mahdollisuus käyttää sellaisia tapoja oppimiseen, joita painettu materiaali ei tarjoa. Digitaalisen oppikirjan hankkineille opiskelijoille on tarjolla lisämateriaalia, josta löytyy miellekarttapohjia, kääntökortteja sanaston opettelua varten ja testitehtäviä, joiden avulla voi kerrata kurssien kielioppia ja sanastoa. Opettajien osalta tulokset viittaavat siihen, että samojen materiaalien lisäksi opettajilla on analyysityökalu, jolla he voivat seurata opiskelijoiden etenemistä ja osaamista kursseilla. Lisäksi heillä on käsittelyvinkkejä tehtäviin sekä oikeat vastaukset opiskelijoiden tehtäviin. Opiskelijoiden digitaalisen oppikirjasta ja materiaalista suurin osa on digitalisuuden tasolla 1, mutta myös tasoa 3 ja 4 löytyy. Opettajien digitaalisessa materiaalissa on sekä tasoa yksi että 4. Tietokone, tabletti ja älypuhelin ovat laitteita, joita digitaalisen materiaalin käytössä tarvitaan. Niitä käytetään tehtävien tekemiseen ja tallentamiseen, äänitteiden ja tekstien kuunteluun, videoiden katsomiseen, keskustelujen äänittämiseen ja tiedonhakuun netistä. Opettajien osalta digitaalisia laitteita käytetään oikeiden vastausten näyttämiseen, monipuolisempaan opetukseen käsittelyvinkkien avulla ja opiskelijoiden reaaliaikaiseen seurantaan anlyysityökalulla. Lukion uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön syksyllä 2021, jolloin materiaaleihin voi tulla muutoksia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Ändå borde skolan förbereda elever inte endast för nutiden utan tio år framåt." : svensklärares erfarenheter av användning av digitala läromedel i svenskundervisning
Narsakka, Sini; Luoma, Laura (2020)Oppimisympäristön käsite on vuosikymmenten saatossa laajentunut ja digitalisaation mukanaan tuomat muutokset yhteiskunnassa heijastuvat myös opetukseen. Tämän tutkielman avulla kartoitettiin ruotsinopettajien käsityksiä ... -
Tilläggsmaterial och dess användning i uttalsundervisning av svenska som andraspråk : fokus på gymnasienivå
Varpula, Maija (2022)Tässä maisterintutkielmassa kartoitin ääntämisen opetuksen lisämateriaalia sekä sen käyttöä lukion ruotsin opettajien keskuudessa. Tutkimuksessa selvitin, kokevatko opettajat tarvetta lisämateriaalille ääntämisen opetuksessa, ... -
Undervisning i svenska som andra inhemska språk : skönlitteratur som undervisningsmaterial på gymnasiet
Uusitalo, Elisa (2017)Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, mitä annettavaa kaunokirjallisilla teksteillä voi olla toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten oppimiselle ja opetukselle. Tutkielmassani käytän ruotsin kielestä nimitystä ... -
Funktionell svenskundervisning : ett materialpaket för B1-svenska i årskurs 9
Lento, Kati (2024)Tämän maisterintutkielman tarkoituksena oli luoda toiminnallinen materiaalipaketti B1 -ruotsinopetukseen 9. vuosiluokalle. Toiminnallisuuden käsite on laaja ja se voidaan ymmärtää eri tavoin. Kuitenkin tässä tutkielmas-sa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.